فونیکسریمکسبهتام

بنزین«۲۳۷۰»

تولید روزانه بنزین پالایشگاه ستاره خلیج فارس به ۴۵ میلیون لیتر رسید

عصر خودرو- معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از تولید روزانه ۴۵ میلیون لیتر بنزین با کیفیت در پالایشگاه ستاره خلیج فارس با راه‌اندازی فاز سوم آن خبر داد.

تولید روزانه بنزین پالایشگاه ستاره خلیج فارس به ۴۵ میلیون لیتر رسید
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از شانا، علیرضا صادق آبادی  در نشست خبری راه‌اندازی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس و گزارش عملکرد 40 سالگی انقلاب اسلامی در صنعت پالایش و پخش در محل این پالایشگاه گفت: میانگین تولید روزانه بنزین کشور در سال 96، 67,3 میلیون لیتر بود که این رقم تا هجدهم دی ماه امسال بدون احتساب فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس به روزانه 88 میلیون لیتر رسید.

    وی با تاکید بر اینکه هم اکنون ظرفیت تولید روزانه بنزین کشور به 97 میلیون لیتر رسیده است، گفت: در هر فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه ١٢ میلیون لیتر بنزین یورو 4 یا روزانه ١5 میلیون لیتر بنزین معمولی تولید می‌شود.

    معاون وزیر نفت مجموع میانگین تولید نفت‎گاز کشور را در سال 96، روزانه 94 میلیون لیتر عنوان کرد که 21 میلیون لیتر بنزین یورو به این میزان در سال 97 افزوده شده است.

    وی تصریح کرد: مجموع تولید بنزین یورو 4 هم اکنون 40 میلیون لیتر است که با افزوده شدن 12 میلیون لیتر ستاره خلیج فارس تا پایان سال این میزان به 52 میلیون لیتر می‌رسد.

    صادق‌آبادی با تاکید بر لزوم مصرف بهینه فرآورده در کشور گفت: چنانچه تولید بنزین کشور را روی عدد ١١۰ میلیون لیتر در روز حفظ کنیم و مصرف کشور نیز با همین شدت ادامه یابد، طبق پیش‌بینی‌ها تفاوت تولید و مصرف کشور تا سال 1412 به روزانه ١٩۰ میلیون لیتر می‌رسد، بنابراین نیازمند مهار جدی مصرف سوخت در کشور هستیم.

    وی با اشاره به اینکه ظرفیت کنونی پالایش نفت خام کشور یک میلیون و 750 هزار بشکه در روز است، گفت: با احتساب دو فاز 240 هزار بشکه‌ای پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس و 30 هزار بشکه میعانات گازی در دیگر پالایشگاه‌ها، این رقم در مجموع 2 میلیون و 100 هزار بشکه خواهد بود.

    مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: بودجه سالانه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در سال ٩٧، ٣۰٩ هزار میلیارد تومان بوده است که ٩٩ درصد آن صرف پالایش روزانه 2 میلیون و ١۰۰ هزار بشکه نفت خام در پالایشگاه‌های کشور می‌شود.

    صادق‌آبادی افزود: فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج فارس مشابه فاز سوم خواهد بود و 120 هزار بشکه به ظرفیت این پالایشگاه می‌افزاید.

    به گفته وی، بیشترین حجم تجهیزات و خریدهای این فاز از داخل کشور خواهد بود.

    معاون وزیر نفت در ادامه گفت: تمرکز و اولویت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در سال آینده، استفاده از ظرفیت مازاد فرآورده‌های نفتی تولیدی در بخش صادرات و عرضه در بورس انرژی خواهد بود.

    معاون وزیر در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر لزوم افزایش سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت خودروها تاکید کرد: افزایش سهم گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) در سبد سوخت کشور با تولید خودروهای با ظرفیت مصرف بالای گاز طبیعی ممکن خواهد شد.

    صادق‌آبادی با اشاره به اینکه در کجای جهان با ٢۰ میلیون خودرو، روزانه ٨٧ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود، گفت: با مدیریت صحیح مصرف سوخت در کشور می‌توانیم از این ظرفیت مازاد در جهت افزایش صادرات استفاده کنیم.

    وی افزود: فرصت‌های قابل توجهی برای سرمایه‌گذاری در صنعت پالایش کشور وجود دارد که بخشی از منابع آن می‌تواند از سرمایه‌گذاری خارجی یا از طریق فاینانس خارجی و منابع صندوق توسعه ملی تامین شود.

    صنعت پالایش بهترین محل برای جذب سرمایه‌های کوچک

    معاون وزیر نفت تصریح کرد: دو مقوله ذخیره‌سازی و صادرات بنزین هر دو مدنظر ماست که در حال نهایی‌سازی قیمت فرآورده‌های نفتی و تطبیق آن با قیمت جهانی هستیم.

    وی با تاکید بر اینکه بیش از 10 شرکت داخلی برای صنعت پالایش کاتالیست تولید می‌کنند، گفت: صنعت پالایش بهترین محل برای جذب سرمایه‌های کوچک و مردمی است.

    راه اندازی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس

    مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز در این نشست با اشاره به راه‌اندازی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: ظرفیت تولید بنزین این پالایشگاه به روزانه 44 تا 45 میلیون لیتر رسیده است.

    محمدعلی دادور با اشاره به اینکه ظرفیت فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس همانند فاز اول و دوم روزانه 120 هزار بشکه خواهد بود، گفت: میزان نفت‌گاز تولیدی در این پالایشگاه تا پایان هفته به 12 تا 15 میلیون لیتر در روز می‌رسد.

    ‏سیدمحمدرضا موسوی‌خواه، مدیرعامل شرکت ملی‌ پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز در این نشست درباره توزیع فرآورده‌های باکیفیت در کشور گفت: تلاش داریم افزون بر پوشش سراسری جایگاه‌های کشور با توزیع فرآورده یورو (بنزین و گازوییل)، فرآورده‌های با کیفیت در مصارف عمده صنعتی نیز توزیع شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو