فونیکسریمکسبهتام

موانع چهارراه قلب پایتخت؛ باشد یا نباشد؟

عصر خودرو- بازگشایی مسیرهای تردد عابران در چهارراه ولی عصر(عج) پایتخت این روزها باز خبرساز شده است.

موانع چهارراه قلب پایتخت؛ باشد یا نباشد؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل ا یرنا ، سال 1392 در دوره مدیریت محمدباقر قالیباف بر شهرداری تهران نخستین تقاطع زیرسطحی پایتخت که از آن به عنوان اولین زیرگذر عابر پیاده کشور نیز یاد می کردند احداث و مسیر تردد عابران در محل تلاقی خیابان های ولی عصر(عج) و انقلاب اسلامی مسدود و نرده گذاری شد.

    مسئولان شهری اعتبار احداث این زیرگذر را همان زمان غیر از هزینه تملک ساختمان های مجاور 40 میلیارد تومان اعلام کردند که مسافران را از طریق پله های مکانیزه از چهار قسمت به سمت اتوبوس های تندرو(BRT)، مترو و نیز پیاده روهها، تئاترشهر و بوستان دانشجو هدایت می کند.
    تردد بالای انواع خودرو، اتوبوس و عابران از این تقاطع، ترافیک بالا، هرج و مرج در عبورومرور و افزایش ضریب ایمنی مسافران از جمله علت های توجیهی احداث چنین طرحی اعلام شده بود.
    عظیم بابایی شهردار وقت منطقه 6 تهران همزمان با افتتاح این پروژه گفته بود: عبور 6 هزار دستگاه خودرو، 260 دستگاه اتوبوس و 500 هزار نفر جمعیت در ساعت از این نقطه موجب شد که مدیریت شهری برای ایمنی بیشتر و دسترسی آسانتر شهروندان به فکر اجرای زیرگذر چهارراه ولیعصر بیفتند.
    خط 3 و 4 مترو و نیز اتوبوس های تندرو راه آهن - تجریش در خیابان ولی عصر(عج) - به عنوان طولانی ترین خیابان خاورمیانه و نیز سامانه تندرو آزادی - تهرانپارس نیز از این تقاطع می گذرد.
    اینک و پس از گذشت پنج سال، مدیران شهری می گویند اصولی که بر مبنای آن، این زیرگذر را طراحی و مسیرهای دسترسی عابران را مسدود کرده اند برپایه خودرومحوری بوده و شهروندان ازجمله معلولان، سالمندان، زنان باردار و دیگر اقشار باید بتوانند راحت در هر نقطه شهر تردد کنند.
    با آنکه مسئولان شهری این روزها خبرهایی مبنی بر تصمیم برای حذف نرده ها مطرح می کنند اما این تصمیم ها مخالفانی هم دارد.
    پلیس از جمله مخالفان بازگشایی بوده است و در نتیجه، هفته گذشته رئیس پلیس راهور تهران بزرگ و نیز معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به همراه جمعی از اعضای شورا و دیگر متولیان به این چهارراه رفتند تا ضمن بررسی وضعیت، بر سر بازگشایی یا ادامه روند کنونی این محدوده تصمیم گیری کنند.
    براساس اعلام مسئولان، قرار بود برای چند ساعت در همان بازه زمانی، برخی دسترسی های بالای چهارراه ولی عصر(عج) پیش روی عابران باز شود تا براساس مشاهده و سنجش رفتارهای شهروندان و اینکه چقدر بر ترافیک و سایر شاخصه های موجود تاثیر می گذارد، درباره بازگشایی یا ادامه روند کنونی انسداد مسیرها تصمیم بگیرند.
    مسئولان شهری می گویند نرده های چهارراه ولیعصر(عج) تهران جمع می شود اگر مردم رفتار ترافیکی درستی در پیش گیرند و پایبند به قوانین راهنمایی و رانندگی باشند.
    سید محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران 6 آذرماه امسال در جلسه شورای مدیران حمل و نقل شهرداری گفته بود: معلوم نیست چه منطقی بر این کار حاکم بوده که ما کار را برای خودروها، راحت کنیم اما شهروندان معلول، خانم های باردار و افراد سالمند را به زحمت زیاد بیندازیم؛ الان مردم که شب از اتوبوس های BRT ( تندرو) پیاده می شوند، باید از روی نرده ها بپرند، چرا باید اینطور باشد؟
    الهام فخاری عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در جریان بازدید از چهارراه ولی عصر(عج) به خبرنگار ایرنا گفته بود: اصلاح زیرگذرها خواست ساکنان پایتخت است و مدیریت شهری برای پیگیری این تقاضا تلاش می کند.
    وی افزود: افراد دارای شرایط ویژه از جمله معلولان، زنان باردار و افراد مسن برای تردد از طریق زیرگذر مشکل دارند.
    این درحالی است که مخالفان برداشتن نرده ها نیز نظرهایی دارند؛ ازجمله آنها مهدی چمران رئیس پیشین شورای شهر تهران است که رسانه ها چندی پیش به نقل از او نوشتند: اعتراض چمران به حذف قسمتی از نرده های چهارراه ولی عصر(عج).
    وی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه برداشتن نرده‌ها به بار ترافیکی این مکان اضافه می‌کند، افزود: شهر قانون دارد و جایی که زیرگذر یا پل عابر دارد، نباید از عرض خیابان عبور کرد.
    چمران با اشاره به هدف بازگشایی چهارراه ولیعصر که «پیاده‌مداری و انسان‌محوری» است گفت: اگر فقط این اهداف مبنا هستند، پس اجازه دهیم تا مردم وسط اتوبان هم پیاده راه بروند؛ اگر مدیران واقعا دلسوز مردم باشند مترو، خطوط اتوبوس و به‌طورکلی حمل و نقل عمومی‌ را توسعه یا پیاده‌روها را وسعت می دهند و سطح آنها را صاف می‌کنند.
    وی تاکید کرد: اینکه نرده خیابان را برداریم پیاده‌محوری نیست؛ بلکه باعث از دست رفتن جان مردم است. تا به حال چند نفر بین نرده و اتوبوس مانده‌اند و آسیب دیده‌اند؛ بنابراین بهترین راه استفاده از زیرگذر یا پل عابر است.

    **نتیجه بازدید از چهارراه ولی عصر(عج)
    این درحالی است که به دنبال بالاگرفتن انتقادها بویژه پلیس از یکسو و دفاع مدیران شهری و نیز برخی سازمان های مردم نهاد از سوی دیگر بازدید مدیران متولی از چهارراه ولی عصر (عج) هفته پیش درحالی انجام شد که هنوز معلوم نیست چه تصمیمی در این زمینه عملیاتی خواهد شد.
    به گزارش خبرنگار ایرنا حاضر در این بازدید، سردار محمدرضا مهماندار رئیس پلیس پایتخت لازمه بهبود تردد در این تقاطع برای عابران پیاده را حذف دست فروشان حاشیه ورودی و ساماندهی به بازارچه داخل ایستگاه مترو تئاترشهر دانست و تاکید کرد: زمانی که چراغ برای عابران قرمز است، این محدوده آنچنان باید تمییز و مرتب باشد که مردم بسرعت وارد زیرگذر شوند.
    وی اضافه کرد: می دانیم که افراد سالم از زیرگذر تردد می کنند، قصد داریم فضا را برای عبور افراد مشکل دار مهیا سازیم.
    مهماندار افزود: چراغ های راهنمایی عابر باید در این محدوده نصب و فعال شوند تا حداقل بتوان عبور و مرور عابران را در این محدوده مدیریت کرد.
    فخاری رئیس شورای اسلامی استان و عضو شورای اسلامی شهر تهران هم که در میانه این بازدید سر رسید گفت: موضوع حذف نرده های چهارراه ولیعصر(عج) خواست مردم بود و ما آن را پیگیری کردیم.
    کارشناسان انتظامی حاضر در صحنه در واکنش به اظهارات فخاری تاکید داشتند که در مورد حذف نرده های این تقاطع از مشاوران انتظامی نظرسنجی شود که این عضو شورا اعلام کرد نظر کارشناسان هم گرفته شده است.
    مهماندار در این زمان تاکید کرد که باید حذف یا ابقای نرده های این تقاطع مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد تا بتوان تصمیم درستی برای چهارراه ولیعصر(عج) گرفت.
    وی همان زمان دستور داد که چراغ های راهنمایی و رانندگی را در این چهارراه برای عابران فعال کنند و خیابان غربی را باز بگذارند تا رفتار مردم و ترافیک این محدوده رصد و ارزیابی شود.
    مهماندار از اعضای سازمان های مردم نهاد خواست تا به کمک مردم بیایند و رفتار درست ترافیکی را در میان آنان فرهنگ سازی کنند.
    با این تصمیم بنا شد رفتار ترافیکی مردم در چهارراه ولیعصر(عج) - از پر ترددترین نقاط شهر تهران- و نخستین تقاطع زیر سطحی پایتخت بررسی شود؛ زیرگذری که برای احداث آن 40 میلیارد تومان بدون هزینه تملک ساختمان های مجاور در پنج سال پیش هزینه شده است.
    این درحالی است که معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفته است که حذف نرده های این چهارراه منوط به همکاری مردم در رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و توقف در زمان چراغ قرمز برای عابران پیاده است.
    به گزارش ایرنا این تقاطع نه تنها از نظر عبور خودروها از جمله مسیرهای پرترافیک به شمار می رود بلکه به علت نزدیکی به سالن تئاترشهر، بوستان دانشجو و نیز نزدیکی به خیابان های طالقانی، جمهوری و نیز میدان های ولی عصر(عج) و انقلاب، ازمراکز مهم حضور شهروندان، مغازه داران و حتی دستفروشان محسوب می شود.
    حال در شرایطی که این محل از سویی شاهد حجم بسیار بالایی از تردد انواع خودروها از یک سو و حضور افراد و مسافران از سوی دیگر محسوب می شود، تصمیم برای حذف نرده ها یا ادامه وضعیت کنونی مخاطبان بسیاری را درگیر می کند و همه منتظر هستند تا ببینند مدیران شهری به چه سازوکاری در این زمینه می رسند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو