فونیکسریمکسبهتام

همزمان با آغاز تحریم‌ها؛

عرضه گازوئیل یورو ۴ در حمل و نقل کشور سراسری شد

ایران در جمع تولیدکنندگان بنزین یورو ۵

عصر خودرو- با وجود آغاز تحریم غیرقانونی آمریکا، تحریم بنزین و گازوئیل نه تنها دیگر سناریوی روی میز کاخ سفید نیست که همزمان با تامین کل گازوئیل یورو ۴ ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ایران به جمع کشورهای تولیدکننده بنزین یورو پنج جهان پیوسته است.

عرضه گازوئیل یورو ۴ در حمل و نقل کشور سراسری شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، همزمان با آغاز تحریم‌های غیر قانونی آمریکا علیه ایران، سناریوی تحریم بنزین از روی میز کاخ سفید برداشته شده است زیرا با بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس و طرح بهبود کیفیت پالایشگاه‌های موجود نفت از جمله پالایشگاه نفت بندرعباس و آبادان، ایران هم به جمع معدود کشورهای تولیدکننده بنزین با استاندارد یورو پنج اتحادیه اروپا پیوسته است.

    *وضعیت تولید بنزین در ایران

    در شرایط فعلی با بهره برداری از دو فاز پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس و طرح‌های بهبود کیفیت و افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های نفت اصفهان و بندرعباس ظرفیت تولید روزانه بنزین کشور به مرز 100 میلیون لیتر افزایش یافته و با توجه به آغاز راه اندازی واحد تقطیر پالایشگاه خلیج فارس، پیش‌بینی می‌شود تا پیش از پایان امسال ظرفیت تولید بنزین ایران به رقم بی‌سابقه 107 میلیون لیتر در روز افزایش یابد.

    «علیرضا صادق‌آبادی» مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به تولید روزانه 30 میلیون لیتر بنزین در پالایشگاه خلیج فارس، گفته است: هم اکنون روزانه حدود 97 میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می شود که با اتمام فاز سوم توسعه پالایشگاه ستاره خلیج فارس، تولید بنزین کشور به حدود روزانه 107 میلیون لیتر افزایش می‌یابد.

    همزمان با افزایش ظرفیت تولید بنزین، کیفیت تولید این فرآورده استراتژیک نفتی با هدف عرضه سوخت با کیفیت و استاندارد بالاتر هم بهبود یافته به طوری که آمارهای رسمی وزارت نفت نشان می دهد که در شرایط فعلی حدود 75 تا 76 میلیون لیتر بنزین با استانداردهای یورو 4 و 5 در کشور تولید و توزیع می شود.

    در این راستا، از سوی دیگر با ثبت تولید، عرضه و توزیع بنزین با استاندارد یورو چهار اتحادیه اروپا، برای نخستین بار امکان تولید روزانه حدود 30 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو پنج در کشور فراهم شده که تولید این بنزین پاک و با اکتان بالا از محل توسعه و راه‌اندازی سه پالایشگاه ستاره خلیج فارس، بهبود کیفیت پالایشگاه های نفت اصفهان و بندرعباس در کشور کلید خورده است.

    هم اکنون متوسط مصرف روزانه بنزین کشور حدود 88 تا 90 میلیون لیتر در روز تخمین زده می شود که با توجه به سهم 75 میلیون لیتری تولید بنزین پاک عملا عرضه بنزین پاک در کشور سهمی بالغ بر 80 درصدی داشته به طوری که در تمامی هشت کلان‌شهر اصلی کشور بنزین با استاندارد یورو 4 و 5 عرضه و توزیع می شود.

    از این رو سهم پالایشگاه ستاره خلیج فارس در تولید بنزین یورو چهار به طور متوسط روزانه به حدود 35 میلیون لیتر، پالایشگاه نفت بندرعباس حدود 12 میلیون لیتر و سایر پالایشگاه های نفت حدود 28 میلیون لیتر در روز تعیین شده است.

    از سوی دیگر، همزمان با افزایش تولید و عرضه بنزین پاک، «علیرضا صادق آبادی» معاون وزیر نفت هم معتقد است: مصرف‌کنندگان بنزین باید بدانند چنانچه خودروی آنها از استاندارد یورو 4 و 5 برخوردار نباشد در صورت استفاده از بنزین عادی یا یورو 4 و 5 میزان آلایندگی آنها تفاوتی ندارد و عملکرد موتور خودرو تغییری نمی‌کند.

    *عرضه گازوئیل یورو 4 کشور سراسری شد

    به گزارش فارس، همسو با افزایش تولید و عرضه بنزین یورو چهار و سهم 80 درصدی این محصول نفتی پاک و با کمترین آلایندگی در سبد حمل و نقل خودروهای سواری و سبک کشور، عرضه گازوئیل با استاندارد یورو چهار به صورت سراسری در کل کشور شده است.

    آمارهای رسمی وزارت نفت نشان می دهد که هم اکنون کل مصرف گازوئیل در ناوگان حمل و نقل جاده ای کشور حدود 55 تا 56 میلیون لیتر در روز بوده که کل این گازوئیل با استاندارد یورو 4 و با گوگرد پائین عرضه می شود.

    در طول حدود یک سال گذشته تاکنون با بهره برداری از طرح‌های بهبود کیفیت در پالایشگاه نفت تبریز امکان تولید روزانه 6 میلیون لیتر، پالایشگاه اصفهان 16 میلیون لیتر، پالایشگاه ستاره خلیج فارس 10 میلیون لیتر و پالایشگاه بندرعباس 12 میلیون لیتر گازوئیل با استاندارد یورو 5 فراهم شده که با احتساب سایر پالایشگاه‌های موجود نفت از جمله پالایشگاه نفت تهران و شازند امکان تامین کل گازوئیل با استاندارد یورو 4 و 5 ناوگان حمل و نقل جاده‌ای فراهم شده است. 

    «سیدمحمدرضا موسوی‌خواه»  مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اخیرا با اشاره به افزایش تولید گازوئیل یورو 4 در پالایشگاه بندرعباس، از عرضه این سوخت پاک و کم گوگرد در همه جایگاه‌های استان‌های هرمزگان، بوشهر، کرمان، یزد و فارس خبر داده و گفته است: با بهره‌برداری از طرح ارتقای کیفیت پالایشگاه بندرعباس همه جایگاه‌های سوخت محور مواصلاتی چابهار تا داخل کشور نیز زیر پوشش توزیع این فرآورده قرار گرفته است.

    به گفته این مقام مسئول با اجرای پروژه ارتقای کیفیت پالایشگاه تبریز، استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و زنجان به طور کامل زیر پوشش توزیع گازوئیل یورو 4 قرار می‌گیرند.

    *رکورد تولید اکتان افزا در ایران شکسته شد

    همزمان با جهش تولید بنزین در ایران به ویژه پس از بهره‌برداری از فازهای اول و دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس، رکورد تولید محصول استراتژیک MTBE به‌عنوان اکتان افزای تولید بنزین هم در صنایع پتروشیمی ایران شکسته شد.

    در شرایط فعلی پتروشیمی کیمیای بندرامام با ظرفیت تولید سالانه 500 هزار تن و پتروشیمی شیمی بافت با ظرفیت تولید سالانه 150 هزار تن دو غول تولید اکتان افزای بنزین در صنایع پتروشیمی کشور بوده که همسو با جهش تولید بنزین تا مرز 100 میلیون لیتر در روز، تولید اکتان افزای بنزین هم در دو پتروشیمی بندرامام و شیمی بافت هم با افزایش خیره‌کننده ای در نیمه نخست امسال روبرو شده است.

    آمارهای رسمی نشان می دهد که در طول 6 ماهه نخست امسال پتروشیمی بندرامام و شیمی بافت با 100 درصد ظرفیت اقدام به تولید MTBE کرده اند.

    در همین حال، «سید محسن شمس» مدیرعامل پتروشیمی شیمی بافت اخیرا با اشاره به برنامه افزایش تولید MTBE در صنایع پتروشیمی در سال 97، اعلام کرده است: برای نخستین بار پارسال با افزایش تولید داخلی، MTBE وارد کشور نشد.

    با این شرایط در مجموع افزایش ظرفیت تولید و بهبود کیفیت بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو 4 و 5 اتحادیه اروپا درحالی در صنعت نفت اتفاق افتاده که با آغاز تحریم های غیرقانونی غرب، تامین و تولید سوخت پاک به عنوان یک مزیت بزرگ اجتماعی و زیست محیطی به برگ برنده ایران در دوره تحریم تبدیل شده و همچون سابق تحریم بنزین و گازوئیل دیگر سناریوی روی میز کاخ سفید نیست.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو