فونیکسریمکسبهتام

تلاش سه هزار واحدی شاخص در هفته پُرهیجان بورسی

خوشبینی به بازارهای جهانی ترمز افت قیمت‌ها را کشید

عصر خودرو- در پنج روز کاری هفته جاری شاخص کل با صعود سه هزار واحدی توانست کمی از نگرانی‌های فعالان بازار را نسبت به ریزش های اخیر جبران کند. از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر رشد قیمت ها در هفته جاری، آتش بس ۹۰ روز ه جنگ تجاری بین دو قدرت بزرگ اقتصادی دنیا و افزایش قیمت جهانی کامودیتی ها از جمله نفت بود. این در حالی بود که دو گروه خودرو و بانک همچنان در عطش اخبار مثبت به سر برده و شایعات در این دو گروه سبب نوسان قیمتی قابل توجه شدند.

تلاش سه هزار واحدی شاخص در هفته پُرهیجان بورسی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصادآنلاین ،  دماسنج بازار سرمایه هفته جاری را با افت بیش از سه هزار واحدی آغاز کرد تا موج نگرانی میان فعالان بازار را تشدید کند. در این بین نا امیدی از افزایش قیمت ها در بازار فلزات جهانی و همچنین سرازیری قیمت نفت از مهمترین دلایل تداوم عقب نشینی شاخص در ابتدای هفته بود.

    اما شنبه شب با انتشار اخباری در خصوص ملاقات روسای جمهور آمریکا و چین بازارهای جهانی خود را برای یک جهش قیمتی اماد کردند.

    پایان جنگ سرد تجاری و نجات قیمت ها از افت بیشتر

    از این رو مهمترین دلیل سبزپوشی یکدست نمادهای فلزی در بورس تهران، انتشار نتایج مثبت از نشست روسای چین و آمریکا بود. دونالد ترامپ و شی جین‌پینگ، رهبران آمریکا و چین که در جریان اجلاس گروه 20 در آرژانتین حضور دارند موافقت کرده‌اند جنگ تعرفه‌ای میان دو اقتصاد بزرگ جهان را برای 90 روز متوقف کنند تا به گفتگوهای جاری میان نمایندگان دو کشور فرصت بیشتری داده باشند کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد ترامپ عوارض بر 200 میلیارد دلار واردات چین را در ابتدای سال جاری روی 10 درصد نگه می‌دارد و فعلا آن را به 25 درصد افزایش نمی‌دهد .از این رو نتیجه مذاکرات شب گذشته دو رئیس جمهور،عدم افزایش عوارض از اول ژانویه بود . کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد ترامپ عوارض بر 200 میلیارد دلار واردات چین را در ابتدای سال جاری روی 10 درصد نگه می‌دارد و فعلا آن را به 25 درصد افزایش نمی‌دهد .

    گفتنی است در این میان پس از بالا گرفتن منازعات اقتصادی میان دو کشور قدرتمند چین و آمریکا، بازار فلزات اساسی به شدت تحت تاثیر نوسانات منفی قرار گرفت. با وضع تعرفه های سنگین از سوی آمریکا بر فولاد و آلومینیوم چین، هر روزه شاهد افزایش موجودی انبار این این کالاها در چین بودیم. از این رو فلزت اساسی با افت قیمت مواجه و روزهای سختی را سپری می کنند. اما با اعلام خبر آتش بس از فردا احتمالا قیمت ها در بازارهای جهانی فلزات تقویت شده و ریزش های ماه‌های های اخیر خود را جبران می کنند.

    بورسی ها با خیال آسوده به تعطیلات رفتند

    این امیدواری ها و خوش بینی به تداوم افزایش قیمت در بازارهای جهانی تا میانه های هفته سبب رشد شاخص ها شد. در روز سه شنبه اما نماگرها با استراحت کوتاهی به این رشد خاتمه دادند. در آخرین روز هفته با انتشار اخبار تایید نشده ای در خصوص افزایش نرخ خودرو تا پنج درصد زیر قیمت بازار سبب شد تا اقبال به سمت گروه خودرو بازگردد و شاخص ها نیز به کار خود را در محدوده های مثبت برای این هفته پایان دهند.

    پُربازده ترین گروه های هفته

    در این هفته گزوه های ماشین آالات و تجهیزات، فراورده های نفتی و منسوجات به ترتیب با رشد بازدهی 6.8، 6.5 و 6.1 درصدی روبرو شدند. همچنین در بین گروه های با اهمیت بازار، گروه فرآروده های نفتی، فلزات اساسی، خودرو و بانک ها به ترتیب بازدهی مثبت6.5، 4.7، 3.5 و 1 درصد را به ثبت رساندند.

    کدام گروه ها بازدهی منفی نصیب سهامدارانشان کردند؟

    در سوی منفی های بازار اما گروه بیمه، استخراج سایر معادن و ماشین آلات برقی با افت بازدهی 4.2، 4.1 و 3.2 درصدی مواجه شدند. گروه سیمان و قند وشکر نیز به دلیل عدم اقبال فعالان بازار با عقب نشینی قیمت در هفته جاری روبرو شدند.

    خرید اشخاص حقیقی در کدام گروه ها بیشتر بود؟

    در مجموع پنج روز کاری هفته، حقیقی ها در گروه های خودرویی، محصولات کاغذی و بیمه در نقش خریدار ظاهر شدند که مجموعا بیش از 40 میلیارد تومان خالص خرید در این گروه ها صورت پذیرفته است. از سویی دیگر حقوقی ها در گروه های استخراج کانه های فلزی، فراورده های نفتی و فلزات اساسی اقدام به خرید سهام کردند.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو