فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا و ترافیک، کمترین خسارت بی‌سر و سامانی پارک حاشیه‌ای در تهران

عصر خودرو- معضل پارک در حاشیه خیابان‌های پایتخت، مسأله‌ای فراگیر شده و نیازمند ساماندهی است. معاون اجرایی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران سر و سامان دادن جای پارک در خیابان‌های شهر را عاملی برای کاهش آلودگی هوا، کاهش تأخیر و توزیع عادلانه فضا می‌داند.

آلودگی هوا و ترافیک، کمترین خسارت بی‌سر و سامانی پارک حاشیه‌ای در تهران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، افزایش تعداد خودروها در شهر تهران و کمبود جای پارک در اماکن عمومی معضلی است که خودروها به‌صورت روزمره با آن درگیر هستند. افرادی که از خودروی شخصی برای تردد استفاده می‌کنند، پیش از حرکت نگران جای پارک خود هستند.

    با وجود نیاز شهر به مسأله جای پارک و برنامه‌ریزی‌هایی که در مقاطعی شهرداری انجام داده است، هنوز مسأله پارک حاشیه خیابان حل نشده است. بسیاری از فضاهای عمومی و خصوصی نوساز جای پارک خودروهای خود را نیز تأمین نمی‌کنند، از طرفی به‌دلیل ضعف سیستم حمل و نقل عمومی، بسیاری به استفاده از خودروی شخصی اقبال نشان می‌دهند. معضل جای پارک حتی به عاملی برای نزاع‌های خیابانی بین رانندگان و حتی رانندگان و مغازه‌داران حاشیه خیابان تبدیل شده است. مدیریت شهری تهران می‌گوید طرحی جدید دارد که این معضل را برطرف خواهد کرد.

    ** 15 هزار فضای پارک در شهر تهران با پارکومتر کنترل می‌شود

    کامران اخباری، معاون اجرایی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در گفت‌وگو با ایرناپلاس درباره پارک خودرو در حاشیه خیابان و وضعیت موجود آن در شهر تهران گفت: در گذشته بخشی از فضاهای پارک حاشیه‌ای توسط پارکبان اداره می‌شد که از سال 1394، تقریباً سه سال است که شهرداری پارکبان را جمع کرد و اگر کسی کنار خیابان بابت پارک پول می‌گیرد، برخورد با آن وظیفه نیروی انتظامی است. در مابقی فضاها، حدود 15 هزار فضای پارک در شهر تهران با دستگاه‌های پارکومتر با روش مکانیزه کنترل می‌شود که هزینه با کارت بلیت الکترونیکی پرداخت می‌شود.

    وی افزود: قیمت‌های پارکومتر بر اساس قیمت‌های مصوب شورای اسلامی شهر در چندین سال گذشته است که همان هزینه را اعمال کرده‌ایم. در مورد آن فضایی که در گذشته توسط پارکبان اداره می‌شد، اتفاقی نیفتاده است.

    **روش جدید کنترل مکانیزه پارک حاشیه‌ای در منطقه دو به‌صورت آزمایشی اجرا می‌شود

    معاون اجرایی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره برنامه شهرداری برای ساماندهی وضعیت پارک حاشیه خیابان گفت: برای شهر تهران در افق 1400 برای ساماندهی 120 هزار فضای پارک برنامه‌ریزی کردیم. در گام اول تا انتهای سال برای منطقه 2 به‌صورت پایلوت روشی مکانیزه و هوشمند (روشی جدید غیر از پارکومتر)، برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنیم تا فضای پارک مدیریت شود. امیدواریم تا انتهای سال این منطقه که به‌عنوان منطقه شهر هوشمند انتخاب شده بحث پارک حاشیه‌ای ساماندهی شود.

    وی افزود: در این روش به‌صورت مکانیزه پلاک ماشین برداشت می‌شود و مردم با پارکبان برخورد مستقیمی ندارند مگر زمانی که سؤالی داشته باشند. شهروندان در سایت mytehran.ir که برای طرح ترافیک هم استفاده می‌شود، با سه مشخصه پلاک ماشین، شماره موبایل و شماره ملی عضو می‌شوند. همان هزینه‌ای که در این سایت برای طرح ترافیک می‌پرداختند با همان کیف پول اینترنتی هزینه پارک خودرو را می‌پردازند. کمتر از نیم ساعت توقف در این مکان‌ها رایگان است و بالای این زمان با توجه به زمان توقف، هزینه پارک را از کیف پول خود می‌پردازند که اطلاعات هزینه‌ای به شمار فرد پیامک می‌شود. برای مابقی شهر تهران، بعد از رفع اشکالات این طرح در دوره پایلوت با توجه به تجربه این طرح در تهران و سایر شهرها (روش به کار رفته در تهران جدیدترین و کامل‌ترین روش موجود است) سامانه مستقر می‌شود.

    **ساماندهی جای پارک، آلودگی و معطلی را کاهش می‌دهد

    اخباری درباره اثرات ساماندهی نکردن پارک حاشیه‌ای در شهر تهران و خسارت‌های آن گفت: هدف معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از ساماندهی پارک حاشیه‌ای ارائه خدمات است، نه کسب درآمد. البته کسب درآمد هم به‌دنبال خواهد داشت ولی هدف ما نیست. یک ماشین فضای پارکی را چند ساعت اشغال می‌کند و فضا را برای خود اختصاصی می‌کند، در صورتی که خیابان‌ها فضای عمومی و برای همه مردم است. برای توزیع عادلانه فضای پارک بین همه مردمی که می‌خواهند استفاده کنند، باید این فضا را مناسب‌سازی کنیم. یکی از اهداف این است که فضای پارک اختصاصی نشود.

    وی افزود: اگر کسی خواست تمام روز یک جا پارک کند باید هزینه آن را بپردازد و اگر به همین دلیل پارک طولانی کمتر شود، تعداد دفعات استفاده از یک فضا بیشتر می‌شود. این یعنی توزیع عادلانه فضای پارک برای مردمی که می‌خواهند کارهای‌شان را انجام دهند. بحث دیگر، کاهش زمان تأخیر است که وقتی چندین دقیقه دنبال جای پارک می‌گردید، با این روش چون با اپلیکیشن موبایل دنبال جای پارک هستید، خیلی راحت می‌توانید جای پارک را تشخیص دهید یا اگر جای پارک نیست، ماشین با خود نبرید. این سامانه موجب می‌شود که تأخیرها کاهش پیدا کند. کاهش تأخیرها موجب کاهش ترافیک، آلودگی هوا، مصرف سوخت، استهلاک خودرو و... می‌شود. این مواردی است که در این مجال نمی‌توان در مورد آن کامل توضیح داد ولی به هر حال این روش موجب کاهش آلودگی هوا، کاهش تأخیر، توزیع عادلانه فضا می‌شود.

    **هزینه پارکینگ سال‌ها تغییری نداشته است

    معاون اجرایی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مورد علت اقبال کم سرمایه‌گذاران عمومی به ساخت پارکینگ در شهر تهران گفت: یکی از دلایل اصلی که به شهرداری هم مرتبط است، این است که قیمت توقف در یک پارکینگ طبقاتی یا پارک حاشیه‌ای (پارکینگ‌های مرتبط با شهرداری) سال‌هاست که تغییر نکرده و خیلی کم است. این رقم‌ها پایین است و با وجود اینکه هر سال به‌دلیل افزایش کیفیت خدمات به‌دنبال افزایش رقم‌ها بودیم، ولی به دلایل اجتماعی، سیاسی و... که در شورای شهر و شهرداری هم وجود دارد، رقم‌ها با تأخیر افزایش پیدا می‌کند.

    وی افزود: با وجود مشکلاتی که در تصمیم‌گیری وجود داشته و قیمت به‌موقع تغییر نکرده است، بخش خصوصی خیلی رغبتی به این کار نداشته است. اگر در حال حاضر بخش خصوصی بخواهد وارد شود و پارکینگی بسازد، شاید در 50 سال هم بازگشت سرمایه نداشته باشد و در نتیجه، بخش خصوص ترجیح می‌دهد به سمت کارهای تجاری و... برود تا در مدت کوتاه‌تری بازگشت سرمایه داشته باشد. همیشه مشکلات در تصمیم‌گیری وجود دارد و شهرداری باید متناسب با وضعیت عمومی تصمیم‌گیری کند، که همین مسئله موجب می‌شود موانعی در راه ساخت پارکینگ‌ها به‌وجود آید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو