فونیکسریمکسبهتام

موفقیت طرح کاهش در گام‌های نخست

عصر خودرو-آمارها و شواهد موجود نشان می دهد که با اجرای طرح های ترافیکی و سخت گیری برای دریافت معاینه فنی خودروها، روند فزاینده آلودگی هوای تهران از ابتدای مهرماه تاکنون مهار شد.

موفقیت طرح کاهش در گام‌های نخست
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر ،  تا 14 آبان که 230 روز از سال 1397 می‌گذرد، هوای تهران در هیچ روزی به وضعیت ناسالم نرسیده است و تعداد روزهای با هوای پاک و سالم نیز از 196 روز در سال 96 به 203 روز در سال 97 رسیده است. بررسی جزییات این گزارش نشان می‌دهد با آنکه در نیمه ابتدایی سال جاری کیفیت هوای تهران در ادامه روند سه سال اخیر روند نزولی داشت و تعداد روزهای پاک و سالم کاهش یافته و تعداد روزهای «ناسالم برای گروه های حساس» افزایش یافته بود، با ورود به نیمه دوم سال، این روند به طرز محسوسی تغییر کرده است.  

    در حالی که در سال 96 از اول مهر تا 14 آبان، تهران 12 روز ناسالم برای گروه های حساس و یک روز کاملا ناسالم را تجربه کرد، در سال 97 در این 44 روز حتی یک روز هم هوای تهران از مرز سلامت عبور نکرده و تعداد روزهای آلوده در این برهه زمانی از 13 روز به صفر رسیده است. در مقابل، در همین بازه زمانی 44 روزه در سال 97 شاهد 5 روز هوای پاک هستیم و حال آنکه در سال 96 در همین برهه، تهران تنها یک روز هوای پاک را به خود دید. این دستاورد ملموس در حالی به دست آمده که هنوز اعمال جریمه توسط دوربین‌های جدید آغاز نشده است و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که با افزایش پوشش معاینه فنی خودروها و به‌ویژه نظارت‌های سخت گیرانه‌ای که در خصوص خودروهای دیزلی آغاز شده است، به زودی شاهد تأثیرگذاری بیشتر طرح کاهش آلودگی هوا بر تولید و انتشار ذرات آلاینده کوچک‌تر از 2.5 میکرون باشیم.

    در فاز دوم طرح کاهش (کنترل آلودگی هوای شهر) که از اول آبان‌ماه 1397 آغاز شده است، معاینه فنی همه خودروهای سبک و سنگین به صورت 24 ساعته و در همه روزهای هفته تحت کنترل قرار می‌گیرد. از دیگر اقدامات مکمل این طرح می‌توان به بازرسی‌های سرزده از اتوبوس‌های سرویس ادارات و کارخانجات، ساماندهی هوشمند ناوگان حمل بار در تهران، ممنوعیت مطلق تردد اتوبوس‌های دودزا در شرکت واحد اتوبوسرانی و ممنوعیت هرگونه پرداخت به پیمانکارانی که در دولت و شهرداری از خودروی آلاینده استفاده می‌کنند، اشاره کرد.  

     کمتر از دو هفته پس از اجرای مرحله دوم طرح کاهش، اولین نشانه‌های تاثیر مثبت این طرح بر کیفیت هوای شهر تهران در حال نمایان شدن است. به طوری که با گذشت 230 روز از سال مشخص شده که روند فزاینده آلودگی هوا نسبت به سال گذشته، از نیمه دوم سال معکوس شده و در یک ماه و نیم اخیر در هیچ روزی هوای تهران ناسالم نشده است.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو