فونیکسریمکسبهتام

پیش بینی فاز جدید افزایش قیمت وارداتی ها با ارز صادراتی

عصر خودرو- مدیر بازرگانی گروه آرین موتور با اشاره به راه اندازی سامانه نیما با هدف تامین ارز واردکنندگان از سوی بانک مرکزی در سال جدید اظهار کرد: همزمان با راه اندازی این سامانه، ارز ۴۲۰۰ تومانی به همه واردکننده ها تخصیص یافت و به واردکنندگان کالاهای اساسی نیز مابه التفاوت ۴۰۰ تومانی افزایش قیمت ارز به صورت یارانه اختصاص یافت.

پیش بینی فاز جدید افزایش قیمت وارداتی ها با ارز صادراتی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۷:۰۰

    مهدی قاسمیان امیری در گفت و گو با پایگاه خبری عصر خودرو بیان این که با این احتساب ارز کالاهای اساسی با قیمت 3800 تومان محاسبه شد اما این روال به مدت دو تا سه هفته ادامه یافت، افزود: در این میان تعدادی از واردکنندگان خودرو نیز موفق به دریافت ارز 4200 تومانی حتی در بخش واردات قطعات خودرو شدند اما از این روند از اوایل خرداد ماه تغییر کرد و تخصیص ارز 4200 تومانی از سوی بانک مرکزی به خودرو ادامه نیافت اما این شرایط فراهم بود که مبلغ تخصیص های قبلی را پرداخت کنند که نسبت به انجام این کار اقدام شد. 
    قاسمیان امیری با اشاره به اظهارات مطرح شده مبنی بر ارز سه نرخی در هفته گذشته که به صورت غیر رسمی مطرح  شد، ادامه داد: اظهاراتی مبنی بر سه نرخی شدن ارز مطرح شد بر این اساس ارز 3800 تومانی برای کالاهای اساسی، 4200 تومانی برای برخی از تعرفه های وارداتی و ارز آزاد برای اولویت های گروه 9 و 10 کالایی تعیین شد اما در حال حاضر بخشنامه ای به صورت رسمی در این زمینه صادر نشده ضمن آن که زیرساخت های آن نیز فراهم نیست. 
    مدیر بازرگانی گروه آرین موتور تصریح کرد: از آن جا که بانک مرکزی در یک ماه اخیر هیچ تخصیص ارزی نداده است به طور قطع در صورت ادامه این روند، خلا جدی در واردات خودرو ایجاد شده و بدون شک به افزایش قیمت بیشتر خودروها دامن خواهد زد.
    وی با بیان این که در حال حاضر برای ارز حاصل از صادراتی که در اختیار واردکننده قرار می گیرد، قیمتی مشخصی نشده است، گفت: بر اساس پیش بینی های انجام شده قرار است این قیمت با سازوکار عرضه و تقاضا تعیین شود اما تاکنون زیرساخت تعریف شده از سوی بانک مرکزی تنها در حد حرف بوده و کمک چندانی نکرده است. 
    این فعال در زمینه خودروهای وارداتی پیش بینی کرد که به زودی شاهد نرخ شناور ارز باشیم و افزود: این نرخ شناور  توافقی بین صادرکننده که ارز خود را عرضه خواهد کرد با واردکننده نیازمند ارز خواهد بود که عددی کمتر از 7 هزار تومان و بیش از 6 هزار تومان پیش بینی می شود.
    قاسمیان امیری این نرخ را به نفع واردکننده ندانست و تاکید کرد: از آن جا که فاصله 4200 تومانی ارز تا 6500 تومان بیش از 50 درصد افزایش را تجربه کرده، با احتساب افزایش حاشیه ها، 60 تا 70 درصد به صورت رسمی به قیمت  فعلی خودروها افزوده می شود. به گفته وی ، در نشست مشترک انجمن واردکنندگان خودرو با کمیسیون زیربنایی دولت مطرح شد که با توجه به تحریم های دوباره و عدم توانایی در دریافت پول فروش نفت از سوی دولت، قیمت ارز کالاهای لوکس از این پس در بازار آزاد تعیین خواهد شد.

    نویسنده : میترا ممسنی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو