فونیکسریمکسبهتام

«اختصاصی عصرخودرو»

سیکل واردات خودرو در پنج ماه

عصر خودرو- توقف ثبت سفارش واردات خودرو هرچند شائبه کاهش واردات در ماههای نخست سال جاری به کشور را قوت بخشید، ‌اما آمار وادرات خودرو در پنج ماه منتهی به مردادماه سال جاری از تاثیر معکوس قوانین جدید بر واردات خودرو حکایت دارد.

سیکل واردات خودرو در پنج ماه
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، ظاهرا نامشخص بودن روند واردات خودرو موجب شده تا واردکنندگان رسمی که از مردادماه سال جاری شاهد توقف سایت ثبت سفارش خودرو بودند ترخیص خودورهای ثبت شده را در دستور کار قرار دهند تا با تغییر ناگهانی قوانین واردات خودرو غافل گیر نشوند. اقدامی که موجب شد تا  در پنج ماهه نخست سال جاری واردات خودرو نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 43 درصدی را تجربه کند مجموع خودرو سواری وارد شده در پنج ماه نخست سال جاری برابر با 37 هزار و 623 دستگاه است.
    براساس آمار اعلام شده از سوی گمرک در مرداد ماه در مجموع 10 هزار و 957 دستگاه انواع خودروسواری وارد کشور شده که با توجه به آمار اعلام شده دو هزار و 668 دستگاه خودرو بیش از تیرماه وارد کشور شده است. ‌روند صعود واردات خودرو به کشور در حالی است که به گفته فعالان بازار خودرو در صورت تدوام توقف سایت ثبت سفارش از سه ماه آینده شاهد نزولی شدن وارات خودرو خواهیم بود، چرا که مهلت ترخیص اکثر خودروهای ثبت سفارش شده در دی ماه به پایان خواهد رسید و به این طریق شاهد توقف کامل واردات خودرو به کشور خواهیم بود. به گفته فعالان بازار خودرو اعمال محدودیت در روند واردات خودرو یکی از دلایل اصلی رشد واردات خودرو در مدت زمان مذکور محسوب می شود.
    براساس آمار اعلام شده از سوی گمرک در فرودین ماه سال جاری در مجموع سه هزار و 866 دستگاه خودور وارداتی وارد کشور شد. اما در دومین ماه سال جاری شاهد افزایش قابل توجه واردات خودرو به کشور بودیم، بطوریکه در این مدت در مجموع 10هزار و 645 دستگاه خودرو وارد کشور شد که به گفته فعالان بازار خودرو نزدیک شدن به پایان مهلت ترخیص خودروهای واردشده از سوی نمایندگی های غیر رسمی دلیل جهش واردات خودرو محسوب می شود. از سوی دیگر در سومین ماه سال جاری نیز حجم خودروهای وارد شده نیز حدود 3هزار و 870 دستگاه بوده که می توان گفت نسبت به دومین ماه سال جاری روند واردات افت چشمگیری را در این ماه تجربه کرده است افتی که شاید حذف نمایندگی های غیر رسمی را بتوان عمده دلیل آن دانست. اما در چهارمین ماه و با توقف ثبت سفارش روی واردکنندگان رسمی روند واردات خودرو مجدد شکل صعود به خود گرفت بطوریکه در این ماه در مجموع چهار هزار و 889 دستگاه خودرو وارد کشور شد؛ رشدی که در مردادماه نیز ادامه یافت؛ بطوریکه براساس آمار اعلام شده در مردادماه در مجموع 14 هزار و 357 دستگاه خودرو وارد کشور شده است.
    در این خصوص فربد زاوه یکی از کارشناسان صنعت خودرو با اشاره به اینکه احتمال تغییر دوباره قوانین و مقررات واردات خودرو در سال جدید مهم‌ترین دلیلی است که موجب شد تا واردکنندگان  بیش از پیش نسبت به واردات خودروهای ثبت سفارش شده اقدام کنند می گوید: وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم هنوز نسبت به تغییر مدیران این وزارتخانه اقدامی صورت نداده و این احتمال وجود دارد که با تغییر مدیران مرتبط با حوزه واردات شاهد تغییرات جدید در روند واردات خودرو باشیم که این امر را نیز می توان یکی از عوامل اثرگذار بر رشد واردات خودرو دانست.
    به گفته این کارشناس حوزه خودرو  تغییر پی در پی قوانین واردات خودرو نیز موجب شد تا برخی از واردکنندگان خودرو با افزایش ثبت‌سفارش در مدت زمانی که امکان ثبت سفارش داشتند سعی کنند تا به این طریق بخشی از نیاز بازار خود در سال 96 را پوشش دهند تا در صورت بروز هرگونه تغییر در مقررات در سال جدید اثر کمتری بر فعالیت آنها در بازار ایجاد شود اقدامی که موجب شد تا ماه های ابتدای سال جاری با رشد چشمگیر واردات در بازار خودرو مواجه شویم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو