فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا موجب افزایش استرس دانش‌آموزان می‌شود

عصر خودرو- تحقیقات جدید نشان داده است، کاهش شدید متابولیسم و افزایش هورمون استرس را باید به دیگر آسیب‌های قرارگیری دانش‌آموزان در معرض هوای آلوده اضافه کرد.

آلودگی هوا موجب افزایش استرس دانش‌آموزان می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از فارس، یافته‌های جدید محققان نشان ‌می‌دهد، آلودگی هوا علاوه بر بروز آسم، برونشیت، تنگی نفس و حملات قلبی و آلرژی‌های مختلف تنفسی، استرس را نیز افزایش می‌دهد و متابولیسم را از بین می‌برد.

    این مطالعات از چگونگی تأثیر آلودگی هوا بر هورمون‌ها پرده برمی‌دارد و به وضوح نشان می‌دهد که تا چه حد هوای کثیف می‌تواند بر روی هورمون‌ها تأثیر منفی گذارد.

    محققان برای دستیابی به اطلاعات دقیق‌تر، 55 دانش‌آموز را برای 12 روز در معرض هوای آلوده قرار دادند و دریافتند، در این زمان میزان هورمون استرس آنها افزایش یافته و متابولیسم آنها نیز بسیار کاهش یافته است؛ این بدین معنیست که می‌‎توان گفت قرارگیری در معرض هوای آلوده منجر به از بین رفتن متابولیسم و در نهایت چاقی می‌شود.

    کارشناسان می‌گویند این مطالعات کمک می‌کند تا بیشتر رابطه بین آلودگی هوا و نگرانی‌های بهداشتی را درک کنیم و برای اقدامات مؤثر تصمیم‌گیری کنیم.


    بر اساس آمارهای موجود، سالیانه 3 میلیون نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند که 90 درصد آنان در کشورهای توسعه یافته هستند. در بعضی کشورها تعداد افرادی که در اثر همین عامل جان خود را از دست می‌دهند بیشتر از قربانیان سوانح رانندگی است و به جز چند کشور معدود، آمار افرادی که در اثر آلودگی هوا جان می‌بازند روز به روز در حال افزایش است.

    همچنین بر اساس گزارش سال 2014 سازمان بهداشت جهانی، حدود 7 میلیون نفر به علت آلودگی هوا در سال 2012 جان خود را از دست داده‌اند که این رقم دو برابر پیش‌بینی‌ها است. از این 7 میلیون نفر، 4.3 میلیون نفر به علت آلودگی هوای خانه‌ها در اثر دود و آلودگی ناشی از سوخت و اجاق‌های خوراک‌پزی نامناسب جان باخته‌اند.

    این آمار همچنین نشان می‌دهد که بیش از 3 میلیون و 700 هزار نفر بر اثر آلودگی هوا در فضای بیرونی در شهرها و روستاها در سراسر جهان جان خود را از دست داده‌اند.

    دکتر "Haidong Kan" از دانشگاه فودان در شانگهای چین و سرپرست تیم تحقیق در پایان گفت: «موادی که از طریق هوای آلوده وارد محیط می شوند دارای ترکیباتی هستند که باعث نابودی بافت‌های مختلف بدن خواهد شد».

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو