فونیکسریمکسبهتام

ناکامی دوگانه‌سوزها پس از یک دهه تولید

عصر خودرو- تولید خودروهای دوگانه‌سوز در کشور باز هم کاهش یافت تا مشخص شود روند نزولی استقبال از آنها در بازار همچنان ادامه دارد.

ناکامی دوگانه‌سوزها پس از یک دهه تولید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، طبق جدیدترین آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان بزرگ کشور طی سه ماه نخست امسال در مجموع 24 هزار و 345 دستگاه انواع محصولات دوگانه‌سوز را به تولید رسانده‌اند که این موضوع از کاهش تیراژ 2/ 17 درصدی این محصولات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حکایت می‌کند.

    دقیقا یک دهه پیش همین روزها بود که مصادف با آغاز رسمی سهمیه‌بندی بنزین، رستاخیز دوگانه‌سوزها کلید خورد و بخش اعظم تولید خودروسازان رفته‌رفته به این محصولات اختصاص یافت. در آن دوران ستاد تبصره 13 (ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و مصرف سوخت فعلی) اصرار زیادی روی تولید خودروهای دوگانه‌سوز داشت و با توجه به اختیاراتی که از دولت دریافت کرده بود، خودروسازان را بابت تولید این محصولات تحت فشار گذاشت. اوضاع به شکلی پیش رفت که به‌تدریج حجم عظیمی از محصولات خودروسازی کشور را دوگانه‌سوزها تشکیل دادند؛ زیرا ستاد تبصره 13 معتقد بود تمام خودروهای تولیدی باید دوگانه‌سوز شوند.

    از آن سو مشتریان نیز که از ناحیه سهمیه‌بندی بنزین تحت فشار قرار گرفته بودند، از دوگانه‌سوزها استقبال زیادی به عمل آوردند و این در شرایطی بود که زیرساخت لازم از جمله ایستگاه‌های سوخت‌گیری گاز، به اندازه کافی وجود نداشت.

    در نتیجه با وجود استقبال اولیه از دوگانه‌سوزها، رفته‌رفته به‌دلیل مشکلات فنی این خودروها از یکسو و همچنین ضعف‌های زیرساختی، ستاره اقبال آنها غروب کرد و باز هم بنزینی‌ها به سلطان خطوط تولید خودروسازی کشور تبدیل شدند. نگاهی به آمار تولید این صنعت طی یک دهه گذشته، به وضوح از شکست پروژه دوگانه‌سوز کردن خودروهای داخلی حکایت می‌کند، چه آنکه سهم آنها از کل آمار تولید، بسیار ناچیز شده است. در همین آمار جدید نیز مشخص می‌شود که سهم دوگانه‌سوزها از کل تولید، کمتر از 10 درصد است، ضمن آنکه خودروسازان تولید برخی از محصولات دوگانه‌سوز خود را نیز متوقف کرده‌اند.

    با توجه به این روند نزولی، مشخص می‌شود دوگانه‌سوز کردن خودروها، پروژه ای شتابزده بوده و مسوولان وقت بدون توجه به مشکلات فنی این خودروها و همچنین ضعف شدید در زیرساخت‌ها، آن را عملیاتی کردند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو