فونیکسریمکسبهتام

مروری بر مهم‌ترین اتفاقات دنیای موتوراسپرت در سال ۹۵

سال سریع!

عصر خودرو- رقابت‌های ورزشی همواره از ساختاری دراماتیک در کنار جنبه‌های ورزشی دیگر برخوردارند. در این میان رشته‌های موتوراسپرتی به دلیل بستر مناسب برای قابلیت رشد شخصیت‌های قهرمان‌، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند. هر‌ساله در این رقابت‌ها‌ اتفاقاتی نو و هیجان‌انگیز رخ می‌دهد و صفحات جدیدی در دفتر تاریخ ثبت می‌شود. جوانان جویای نام از راه می‌رسند و قهرمانان دیگری از رقابت‌ها‌ کناره‌گیری می‌کنند.

سال سریع!
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو»، سال 95 هم مانند ادوار گذشته از افت و خیز‌های ویژه رقابت‌های موتوراسپرت بی بهره نبود و اتفاقات جالبی را به خود دید. با نزدیک‌شدن به پایان سال نگاهی گذرا به رویدادهای مهم اتفاق افتاده در هر زمینه‌ای می‌تواند بسیار جالب و هیجان‌انگیز باشد و امید و انگیزه برای ورود به سال جدید را به وجود آورد. در این مقاله سعی داریم به مهم‌ترین رویداد‌ها و اتفاقات دنیای موتوراسپرت (اتومبیلرانی و موتورسواری) در سال 95 بپردازیم.

    تصادف آلونسو
    یکی از جالب‌ترین نکات شروع سال 95‌، نزدیک بودن زمان سال تحویل و نخستین رقابت فصل فرمول یک بود. تنها ساعتی پس از تحویل سال جدید‌، رانندگان رقابت استرالیا را آغاز کردند و فصل 2016 رسما آغاز شد. بسیاری از علاقه‌مندان به این رشته حتما به یاد دارند که در حالی‌که ساعاتی از شروع سال 95 می‌گذشت‌، یک شوک در مقابل چشمان همه اتفاق افتاد. مک لارن مشکی رنگ فرناندو آلونسو در حالی با قسمت پشت خودرو تیم‌ هاس به رانندگی استبان گوتی یه‌رز برخورد کرد که سرعتی معادل با 290 کیلومتر بر ساعت داشت و هنوز به منطقه ترمز پیچ نرسیده بود. در نتیجه این برخورد خودرو آلونسو در مقابل دیدگان میلیون‌ها هوادار‌، برای لحظاتی در هوا معلق شد و سپس با دیواره کناری پیست برخورد کرد. پس از حادثه‌، تشخیص دادن مک لارن نابود شده وی با موانع کناری پیست چندان راحت نبود اما او به هر حال از زیر خودرو به بیرون خزید. او در نتیجه این برخورد موفق به کسب تاییدیه‌های لازم از سوی تیم پزشکی رقابت‌ها برای دو مسابقه بعدی نشد و استافل وندورن به جای وی روی صندلی تیم مک‌لارن نشست.

    نقل مکان لورنزو به دوکاتی
    تقریبا از اوایل فصل 2016 و شروع رقابت‌های موتوجی‌پی امسال زمزمه‌هایی مبنی بر انتقال جنجالی لورنزو به دوکاتی شنیده می‌شد که در ماه آپریل به صورت رسمی اعلام شد. در همین حال نیز والنتینو روسی قرارداد خود را تا سال 2018 میلادی تمدید کرد و در طول فصل نیز به خوبی برای کسب مقام قهرمانی جنگید. حال آنکه لورنزو اسپانیایی فصل چندان موفقی را پشت سر نگذاشت و هر شب با رویای نشستن بر پشت یک دوکاتی گذراند. مسئولین یاماها نیز که خیلی زود از این انتقال با خبر شده بودند در مراحلی به لورنزو اجازه انجام تست در میانه‌های فصل روی موتورسیکلت فصل 2017 دوکاتی را صادر نکردند. با پایان یافتن فصل و شروع تست‌های فصل 2017 مشخص شد که لورنزو نیاز به تمرین و گذراندن زمان زیادی برای به دست آوردن توانایی راندن این دوکاتی با حداکثر توان را دارد و از کمک‌های کیسی استونر نیز بهره گرفت. به هر حال این قهرمان سه دوره مسابقات موتوجی‌پی پس از انتقال به دوکاتی اعلام کرد که تمایل دارد ورزش حرفه‌ای خود را در این تیم پایان برساند.
    فرشتاپن وارد می‌شود
    شاید بتوان در آینده فصل 2016 رقابت‌های فرمول یک را با نام مکس فرشتاپن به یاد آورد. این جوان تازه‌وارد به رقابت‌های فرمول یک فصل را در تیم دوم مجموعه ردبول یعنی توروروسو آغاز کرد اما در حالی که تنها چند مسابقه از فصل گذشته بود‌، مسئولین تصمیم گرفتند که صندلی او با دنیل کیات تغییر کند. پس از ورود این جوان هلندی به تیم برتر گروه و خوش‌سابقه یعنی ردبول‌، تمام معادلات رقابت‌ها بر هم خورد و او به تک ستاره هر مسابقه بدل شد. در حالی که این فصل در تسخیر دو پیکان نقره‌ای درخشان مرسدس بود‌، اما مکس به خوبی از فرصت رخ داده در رقابت بارسلونا استفاده کرد و پس از برخورد دو راننده تیم مرسدس یعنی نیکو رزبرگ و لوئیس همیلتون با یکدیگر‌، موفق به پیروزی در این مسابقه شد و به کتاب رکوردهای فرمول یک راه یافت. او اکنون جوان‌ترین فردی است که موفق به پیروزی در یک رقابت فرمول یک شده و با داشتن سن 18سال و 228 روز به تاریخ پیوست.

    پیروزی میلی‌متری در نسکار
    کوین‌ هارویک در رقابت پیست فونیکس آریزونای مسابقات نسکار موفق به ثبت لحظه‌ای تکرار‌نشدنی شد. وی در حالی که رقابت را از رده هجدهم آغاز کرده بود با تلاش فراوان موفق به رسیدن به رتبه نخست در 5 دور آخر شد و لحظات جالبی را در کنار کارل ادواردز گذراند. طی دورهای آخر برخورد‌های بسیار زیادی بین این دو راننده شکل گرفت و بارها از کناره به یکدیگر ضرباتی وارد ساختند اما در لحظه عبور از خط پایان هیچ کس نمی‌توانست تشخیص دهد که چه کسی نخست از آن عبور کرده است. کار به جایی کشید که داوران برای صدور رای نهایی از عکس خط پایان استفاده کردند و در نهایت مشخص شد که‌ هارویک موفق شده با 0.01 ثانیه اختلاف سریع‌تر از خط پایان عبور کند. این یک رکورد برای پیست فونیکس به شمار می‌آید و همچنین  پس از این رقابت اعلام شد که‌ هارویک پنجمین راننده فعال رقابت‌های نسکار است که 9000 دور را در رده اول طی کرده است.

    رقابت مرسدس‌ها
    بدون شک ورود به عصر جدید خودرو امروز و بازگشت توربوشارژر‌ها برای تیم مرسدس تا کنون بسیار خوب بوده و این تیم از سال 2014 به پیروز بی رقیب مسابقات بدل شده است.
    همین برتری نسبی خودروها نیز باعث شده که دو راننده این تیم بتوانند با خیالی راحت از سرعت بیشتر خود برای فاصله گرفتن از سایر رانندگان استفاده کنند و در فضایی بی دغدغه به رقابت با یکدیگر بپردازند. اما این آسودگی خاطر برای چند مرتبه از هر دو راننده این تیم صلب شد و اشتباهات تیمی‌، فنی و شخصی باعث شد که این برتری به خطر بیفتد. در رقابت بارسلونا هر دو راننده با یکدیگر برخورد کردند که خروج آنها از رقابت را در پی داشت و در چند رقابت دیگر نیز برخورد آنها باعث خروج یکی از آنها می‌شد.

    روسی بد شانس
    سال گذشته را نمی‌توان فصلی موفق در کارنامه والنتینو روسی دانست. هر چند او در رده‌بندی نهایی رقابت‌های موتوجی‌پی جایگاه دوم را از آن خود کرد اما اشتباهات فردی و بدشانسی‌های متوالی اجازه ندادند تا او سال راحتی را پشت سر بگذارد. شاید بتوان رقابت پیست ماجلو  ایتالیا را نقطه عطف فصل دانست. این مسابقه در حالی آغاز شد که لورنزو با 90 امتیاز در جایگاه نخست قرار داشت و مارکز و روسی به ترتیب با 85 و 78 امتیاز در تعقیب وی بودند. در حالی که روسی در دور هشتم در تلاش برای نزدیک شدن به لورنزو بود ناگهان پیشرانه موتورسیکلت او دچار حادثه شد و دود غلیظی از آن خارج شد که به معنی از دست دادن امتیازات و فاصله گرفتن با نفرات نخست بود. همچنین بدشانسی‌های این راننده ایتالیایی در رقابت‌های هلند‌، آلمان‌، اتریش و چک نیز باعث شد که او از نیمه‌های فصل امید قهرمانی را از دست بدهد.

    شگفتی موناکو
    دنیل ریکاردو راننده تیم ردبول که از پیشرانه‌های رنو استفاده می‌کند‌، در عین ناباوری موفق به شکست مرسدس‌ها در مسابقه موناکو شد. این در حالی رخ داد که خودروهای تیم مرسدس حداقل 3 ثانیه در هر دور نسبت به سایر خودروها سریع‌تر هستند اما موناکو به لطف ویژگی‌های خاص خود این اجازه را به تیم ردبول داد تا با نصب آخرین به‌روزرسانی‌های خود بتوانند از سد تیم مرسدس بگذرند و جایگاه نخست را در جلسه زمان‌گیری به دست آورند. ریکاردو همچنین با عملکرد خوب خود در این مسابقه به همه اثبات کرد که همچنان راننده خلاق و سریعی است.

    داستان تراژیک لومان
    لومان امسال نیز همانند سایر ادوار این مسابقه بسیار پرحادثه و همراه با رقابت‌های نزدیکی بود اما گل سرسبد این رقابت‌، در دور پایانی آن رخ داد. در حالی‌که تیم تویوتا با قدرت رتبه نخست را در دست داشت‌، ناگهان خودرو این تیم به دلیل بروز مشکل در توربوشارژر‌، روی خط مستقیم و در مقابل دیدگان مسئولین تیم از حرکت ایستاد تا هجدهمین پیروزی پورشه چندان شیرین نباشد اما تلخی غم شکست تا مدت‌ها در ذهن مدیران تویوتا باقی بماند.

    تغییر مالکیت فرمول یک
    مسابقات فرمول یک از ابتدا توسط یک کمیته مرکزی برگزار شده است اما سال گذشته تغییراتی در مالکیت این مسابقات به وجود آمد. شرکت رسانه‌ای لیبرتی میدیا که در کشور آمریکا فعالیت می‌کند‌، از اوایل سال نسبت به خرید حق برگزاری رقابت‌های فرمول یک اقدام کرد و سرانجام موفق به متقاعد‌کردن سرمایه‌گذاران خود و فدراسیون اتومبیلرانی برای تصدی مدیریت این رقابت‌ها شد. در نتیجه این تغییر مدیریت‌، برنی اکلستون پس از سال‌ها فعالیت در فرمول یک از سمت مدیریت عزل شد و خون تازه‌ای در رگ‌های فرمول یک به جریان افتاد. بسیاری از کارشناسان امیدوارند‌، این شرکت آمریکایی بتواند روز‌های اوج فرمول یک را بازگرداند و مخاطبین با آن آشتی کنند.

    افتخار بین المللی

    در سال گذشته‌، یک راننده ایرانی موفق به حضور در یک رقابت بین‌المللی معتبر شد و پرچم ایران را در یک میدان بین‌المللی به اهتزاز در آورد. آرام مارتروسیان در دی ماه سال 95 اعلام کرد که به عنوان یکی از رانندگان تیم Red Camel Jordan در رقابت 24 ساعته امارات شرکت خواهد کرد. این مسابقه در پیست معروف اتودروم دوبی برگزار شد و این راننده ایرانی در کنار سایر هم تیمی‌های خود با سئات لئون کاپ ریسر تیم به رقابت پرداختند. هر چند در میانه‌های مسابقه‌، حادثه‌ای برای خودرو این تیم رخ داد اما با وجود وارد شدن خسارات جدی به خودرو‌، مارتروسیان و سایر رانندگان موفق به طی زمان 24 ساعته این مسابقه شدند و این خود افتخاری بزرگ برای کشور ما به شمار می‌آید. این رقابت در تقویم رسمی فدراسیون جهانی به ثبت رسیده است و رانندگان بزرگی مانند رابرت کوبیکا هم در آن شرکت داشته‌اند.
    آرام مارتروسیان سال‌ها در داخل کشور و در مسابقات داخلی شرکت کرده ‌و عنوان‌های بسیار زیادی را در کلاس آزاد و چند دسته دیگر به دست آورده است.لازم به ذکر است که رقابت بعدی 24 ساعته نیز در پیست ایتالیا و در تاریخ 27 و 28 اسفند برگزار خواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو