فونیکسریمکسبهتام

معاون سازمان محیط زیست:

مراکز یکپارچه معاینه فنی خودروهای بنزینی و دیزلی تعیین تکلیف می شوند

عصر خودرو- معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه حدود مجاز مصوب شورای عالی محیط زیست مربوط به خودروهای بنزینی است، گفت: با توجه به اهمیت موضوع از این پس مراکز معاینه فنی خودروهای دیزلی نیز مکلف به رعایت حدود ابلاغی توسط سازمان حفاظت محیط زیست هستند.

مراکز یکپارچه معاینه فنی خودروهای بنزینی و دیزلی تعیین تکلیف می شوند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، سعید متصدی با اشاره به نقش خودروهای دیزلی در آلودگی هوا افزود: با توجه به مباحث مطرح شده مبنی بر بی دقتی و بی توجهی به صحت کافی در معاینه فنی این خودروها، همچنین ابلاغ مصوبه 2 مردادماه سالجاری هیات دولت، سازمان حفاظت محیط زیست اقدام به تدوین، ابلاغ اعداد و ارقام در شاخص های مختلف معاینه فنی این نوع خودروها کرد و از این پس مراکز معاینه فنی خودروهای دیزلی مکلف به رعایت حدود ابلاغی توسط سازمان حفاظت محیط زیست هستند.
    وی اظهار کرد: مراکز معاینه فنی خودرو مکلف به رعایت حدود مجاز معاینه فنی مصوب شورای عالی محیط زیست در مورد خودروهای بنزینی و حدود مجاز معاینه فنی مصوب سازمان حفاظت محیط زیست در مورد خودروهای دیزلی هستند.
    به گزارش سازمان محیط زیست، وی با یادآوری اقدام سازمان حفاظت محیط زیست در اصلاح و ابلاغ حدود مجاز معاینه فنی خودرو طی سال ٩٤، گفت: تمام مراکز معاینه فنی موظف به رعایت حدود مجاز جدید مصوب شورای عالی محیط زیست هستند.
    معاون سازمان حفاظت محیط زیست ضمن یادآوری نقش و جایگاه معاینه فنی خودروها در کاهش آلودگی هوا به ویژه در کلانشهرها، خاطرنشان کرد: به همین دلیل راه اندازی سیستم یکپارچه معاینه فنی خودرو (سیمفا) براساس مصوبه 2 اردیبهشت 1393 هیات دولت در دستور کار قرار گرفت و اجرایی شد.
    وی ادامه داد: به رغم این اقدام بسیار مهم، حدود مجاز قبلی پاسخگو نبود و به همین دلیل بازنگری و اصلاح حدود مجاز معاینه فنی خودروها در سال 94 توسط سازمان حفاظت محیط زیست انجام و به تصویب شورای عالی محیط زیست رسید.
    متصدی ضمن تاکید بر لازم الاجرا بودن مصوبه شورای عالی محیط زیست در خصوص حدود مجاز معاینه فنی خودروها، تصریح کرد: اگرچه ایجاد سیستم یکپارچه معاینه فنی خودرو (سیمفا) منجر به کاهش چشمگیر تخلفات در این حوزه می شود اما انجام درست این موضوع همچنان نیازمند همکاری وسیع پلیس راهنمایی و رانندگی است و باید نظارت مستقیم و مستمر بر فعالیت این مراکز در دستور کار قرار گیرد.

    *** نقش سازمان حفاظت محیط زیست در موضوع آلودگی هوا نظارتی است
    معاون سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاکید بر نقش نظارتی و راهبردی سازمان حفاظت محیط زیست در موضوع مقابله با آلودگی هوا، تصریح کرد: کاهش آلودگی هوا در شهرها مستلزم اجرای راهبردهای گوناگونی همچون معاینه فنی خودرو، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، اصلاح صنعت، کنترل منابع آلاینده صنعتی و خانگی است و این موضوع بیانگر اهمیت نقش سایر دستگاه ها و نهادها در انجام تکالیف و وظایف محوله و همراهی و همکاری با سازمان حفاظت محیط زیست است.
    وی افزود: به طور نمونه نظارت بر معاینه فنی یکپارچه خودروها که از هفته آینده آغاز می شود شامل جلوگیری از تخلفات، کنترل و رعایت حدود مجاز مصوب در ارتباط با معاینه فنی در مراکز و همچنین موضوع پیگیری برخورد نیروی انتظامی و راهور ناجا با متخلفان و یا خودروهای فاقد معاینه فنی است که از جمله تکالیف و وظایف سازمان حفاظت محیط زیست در موضوع مقابله با آلودگی هوا به شمار می رود.
    معاون سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: عدم توجه یا کم توجهی به موضوع مهم معاینه فنی خودرو، همچنین عدم رعایت حدود مجاز منجر به عدم تحقق موضوع مهم بهبود کیفیت هوا خواهد شد و به همین دلیل از هفته آینده، تشدید نظارت بر سیستم یکپارچه معاینه فنی خودرو (سیمفا) در دستور کار کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست قرار می گیرد.

    ** تشدید سختگیری برای خودروهای فاقد معاینه فنی از سوی راهنمایی و رانندگی
    متصدی از مردم خواست با انجام دقیق و صحیح معاینه فنی خودروی شخصی خود، از اعمال قانون و تشدید برخورد، مجازات و جرایم در این حوزه پیشگیری کنند.
    وی گفت: به همین منظور مذاکرات هماهنگی برای اعمال سختگیرانه ضوابط و مقررات در خصوص خودروهای فاقد معاینه فنی توسط پلیس راهنمایی و رانندگی با رئیس پلیس راهور ناجا صورت گرفت و در نهایت سردار محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راهور تهران در جلسه عصر چهارشنبه 17 آذرماه شورای عالی ترافیک از اولویت بخشی پلیس راهنمایی و رانندگی از تشدید سختگیری ها برای خودروهای فاقد معاینه فنی خبر داد.
    معاون سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: در همین راستا، اعمال مقررات در خصوص معاینه فنی خودروها هم از طریق پلیس راهنمایی و رانندگی و هم از طریق دوربین ها صورت خواهد گرفت.

    ** تردد خودروهای فرسوده وجریمه های 50 هزار تومانی
    وی اشاره ای هم به مصوبه ٢٦ آبان ماه سال جاری هیات دولت در خصوص منع تردد خودروهای فرسوده در کلانشهرها داشت و افزود: بر اساس این مصوبه به ازای هر 24 ساعت تردد خودروهای فرسوده در کلانشهرها، مبلغ 500 هزار ریال معادل 50 هزار تومان به عنوان جریمه اخذ خواهد شد.
    متصدی تاکید کرد: اعمال سختگیرانه قوانین و مقررات مصوب هیات دولت در خصوص تردد خودروهای فرسوده در کلانشهرها توسط پلیس راهنمایی و رانندگی تاثیر بسیار زیادی در رفع آلودگی هوا خواهد داشت.
    وی اشاره ای هم به اجرای طرح پایش ضربتی صنایع آلاینده در تهران داشت و گفت: تیم های مختلفی از کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست به صورت شبانه روزی در حال نظارت، پایش و کنترل صنایع به منظور کاهش آلایندگی ناشی از آن ها و بهبود کیفیت هوا هستند.
    متصدی گفت: عدم رعایت قوانین و مقررات و کوتاهی در پیشگیری و رفع آلایندگی توسط صنایع منجر به تشدید برخورد سازمان حفاظت محیط زیست با صنایع آلاینده خواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۳ روز پیش
        آرشیو