• در این خاک خودرو می‌روید
  • در این خاک خودرو می‌روید
  • در این خاک خودرو می‌روید
  • در این خاک خودرو می‌روید
  • در این خاک خودرو می‌روید
  • در این خاک خودرو می‌روید
  • در این خاک خودرو می‌روید
  • در این خاک خودرو می‌روید
  • در این خاک خودرو می‌روید
  • در این خاک خودرو می‌روید
  • در این خاک خودرو می‌روید
در این خاک خودرو می‌رویددر این خاک خودرو می‌رویددر این خاک خودرو می‌رویددر این خاک خودرو می‌رویددر این خاک خودرو می‌رویددر این خاک خودرو می‌رویددر این خاک خودرو می‌رویددر این خاک خودرو می‌رویددر این خاک خودرو می‌رویددر این خاک خودرو می‌رویددر این خاک خودرو می‌روید
گزارش بازدید از خطوط تولید کرمان موتور و خودروسازان بم

در این خاک خودرو می‌روید

عصر خودرو- منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید سال ۱۳۷۲ با شعار «هدیه ای به نسل آینده» در ۱۰ کیلومتری شرق شهر بم در منطقه‌ای محروم و غیر قابل بهره برداری برای کشاورزی و ساخت و ساز راه اندازی شد. یک سال بعد نخستین سوله شرکت خودروسازی کرمان موتور در این منطقه گشایش یافت و پس از عقد قراردادی با دوو موتورز کره جنوبی، دوو سی‌یلو به عنوان نخستین خودرو مونتاژی از خطوط تولید این خودروساز خارج و روانه بازار شد.

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، امروز بعد از گذشت سه دهه از آغاز فعالیت شرکت کرمان موتور و گروه خودروسازی کرمان خودرو این منطقه تجاری مملو از خودروسازان مختلف و یکی از اصلی‌ترین قطب های تولید خودرو در کشور به حساب می آید. مدتی قبل فرصتی دست داد تا بازدیدی از کارخانه کرمان خودرو و خودروسازان بم که اعضای صنایع خودروسازی کرمان هستند داشته باشیم تا با روند فعالیت این شرکت ها و تحولات جاری آشنا شویم.

شرکت کرمان موتور هم اکنون در فضایی به وسعت 110 هکتار به عنوان نخستین خودروساز منطقه ویژه اقتصاد ارگ جدید مشغول فعالیت است. 6 خط تولید در این کارخانه به تنوع گسترده از محصولات برند JAC چین اختصاص پیدا کرده است و آمار تولید روزانه این خودروساز در سال جاری به طور میانگین روزانه 110 دستگاه بوده در حالی که چند سال قبل و زمانی که تولید 4 محصول هیوندای یعنی اکسنت، النترا ، i10  و i20 در کرمان موتور انجام می شد آمار روزانه تولید این خودروساز به 220 دستگاه نیز رسیده بود. بازدید کارخانه کرمان موتور را از سال پرس شاپ آغاز کردیم، جایی که دستگاه های پرس از 400 تا 2400 تن وظیفه شکل دهی به بخش های مختلف بدنه خودروها را بر عهده داشتند.

کرمان موتور هم اکنون سدان J4 را با داخلی سازی بالای 70 درصد تولید می کند لذا ورقه های بدنه این خودرو تماما در پرس شاپ آماده ورود به خطوط تولید می شوند. دیگر محصولات نظیر جک J5، KMC K7 ، جک J7 و جک T8 با قطعات بدنه CKD به تولید می رسند لذا بخشی از این قطعات در سالن پرس شاپ تولید نمی شود. قطعات سپس به سالن مونتاژ می روند تا بدنه ها  شکل بگیرند و نوبت به ورود به سوله سالن رنگ شود. سالن رنگ کرمان موتور از جمله بخش هایی است که با آغاز تحریم ها علی رغم قرارداد با معتبرترین تولیدکننده تجهیزات رنگ خودرو، مسیرش نیمه تمام مانده اما با امکانات موجود رنگ آمیزی خودروها انجام می شود و بدنه های اماده وارد سالن تریم می شوند تا با نصب بخش های مختلف آماده عرضه به بازار شوند.

در سالن تریم تجهیزات فنی، قطعات بدنه و تمامی تجهیزات داخلی روی خودرو ها نصب ، کنترل و سپس آماده ورود به بازار می شود. کرمان موتور قرار است در سال جاری حدود 35 هزار خودرو روانه بازار کند اما سال آینده برنامه این خودروساز برای حدود 90 هزار دستگاه خودرو تنظیم شده که بدون شک نیازمند سرمایه گذاری و تغییراتی روی خطوط تولید دستی این شرکت است تا استفاده از ربات ها و خطوط مکانیزه را اقتصادی کند.
شرکت خودروسازان بم مقصد دیگر بازدید ما از منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بود. این شرکت به عنوان یکی از زیرمجموعه های گروه صنعتی کرمان خودرو سابقه تولید و عرضه فولکس واگن گل را به بازار دارد و تا پیش از تحریم ها قرار بود با گسترش فعالیت های این خودروساز، ایران به هاب تولید و عرضه محصولات فولکس واگن در منطقه تبدیل شود. در گذر از رویداد های ناشی از تحریم ها، خودروسازان بم فعالیت جدی‌اش را مدتی قبل با تولید و عرضه کراس اوورلیفان X70 بار دیگر آغاز کرد و امروز در کنار کرمان موتور به تکمیل و تجاری سازی محصولات این خودروساز کمک می کند و در آینده کراس اوور جدید BAC X3 Pro نیز در خطوط این خودروساز به تولید خواهد رسید. کارخانه خودروسازان بم در فضایی به وسعت 17.5هزار متر مربع بنا شده که شامل 8 خط کاری و 100 ایستگاه تولید می شود.

همچنین در هنگام ورود به این کارخانه بخشی به جوشکاری برخی از قطعات بدنه جک J4 که از سالن پرسش شاپ منتقل شده بودند اختصاص داشت. با ورود به سالن تریم، بدنه های آماده و رنگ شده جک S3 روی 430متر کاموایر هوایی و 340متر کاموایر زمینی در حال حرکت بین 100 ایستگاه مونتاژ شرکت خودروسازان بم بودند که جلوه ای مدرن تر از کارخانه کرمان موتور داشت. خودروسازان بم در ساعت بازدید ما برنامه تکمیل تریم جک S3 و آماده سازی ورود این خودرو ها به بازار را داشت اما به طور کلی خط تولید این خودروساز ظرفیت تولید 18 خودرو در ساعت و مجموعا تولید سالانه 110 هزار دستگاه خودرو را دارد. مهمترین بخش این بازدید وعده راه اندازی خط رنگ جدید در شرکت خودروسازان در فضایی به وسعت 11500 متر در دو طبقه بود که زیر بنا فضای مذکور آماده شده بود و به زودی با نصب خط رنگ در شرکت خودروسازان بم این شرکت به زمره معدود خودروسازان با این تکنولوژی نسبتا گران اضافه خواهد شد.

نویسنده: امیرحسین برخورداری
عکس: اعظم صباغ

Copyright © 2015 - Asrekhodro by Daustany