• بلند قامت‌ترین خودرو وارداتی کیا به ایران
  • بلند قامت‌ترین خودرو وارداتی کیا به ایران
  • بلند قامت‌ترین خودرو وارداتی کیا به ایران
  • بلند قامت‌ترین خودرو وارداتی کیا به ایران
بلند قامت‌ترین خودرو وارداتی کیا به ایرانبلند قامت‌ترین خودرو وارداتی کیا به ایرانبلند قامت‌ترین خودرو وارداتی کیا به ایرانبلند قامت‌ترین خودرو وارداتی کیا به ایران
بررسی نسل پنجم کیا اسپورتیج در آستانه عرضه به بازار توسط کوشاخودرو

بلند قامت‌ترین خودرو وارداتی کیا به ایران

عصر خودرو-اسپورتیج بدون شک محبوب ترین مدل در بین سبد وارداتی های شرکت کوشاخودرو از برند کیا کره جنوبی است. چندی پیش خبر پذیرش ۵۰۰ دستگاه از این خودرو برای عرضه در بورس کالا منتشر شد و به همین بهانه نگاهی به نسخه وارداتی احتمالی این خودرو به ایران خواهیم داشت.

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، کیا اسپورتیج از سال 1993 تا کنون در 5 نسل به بازارهای جهانی عرضه شده که شاهد ورود سه نسل دوم تا چهارم ان به بازار ایران نیز بوده ایم. البته در این بین سهم نسل چهارم به دلیل ممنوعیت واردات خودرو و آغاز تحریم ها کمتر از دو نسل قبلی بوده و نسل سوم این خودرو این کراس اوور شهری کیا با کد SL همچنان از محبوب ترین خودروهای وارداتی در بازار دست دو به شمار می رود که بعضا تا 2 میلیارد تومان نیز در بازار قیمت دارند. همچنین معدود نمونه های مشابه صفر کیلومتر نسل چهارم کیا اسپورتیج با کد QL در تیپ Gtلاین مدل 2018 این روزها در بازار با قیمت 4.5 میلیارد تومان خرید و فروش می شود.

مدلی که کوشا خودرو برای واردات اسپورتیج در نظر گرفته نسخه 2023 این خودرو از نسل پنجم با کد NQ5 است که تقریب هیچ شباهتی در ظاهر به نسل های قبلی ندارد. در نمای جلو، چراغ های بومرنگی شکل این خودرو هویتی متفاوت را رقم زده اند و ابعاد کلی خودرو نسبت به نسل قبل در همه بخش‌ها افزایشی حدود یک تا 4 سانتیمتر داشته است. در نمای جلو، جلوپنجره عریض تا زیر چراغ ها ادامه پیدا کرده و همین موضوع به عریض‌تر جلوه دادن کابین این خودرو کمک بسزایی کرده است. طراحی جانبی خودرو خطوطی ساده و به دور از خطوط شکسته متعدد است و در نمای عقب نیز چراغ های پیوسته بار دیگر تلاش در پیروی خط فکری طراحان در دماغه خودرو دارد.

کیا اسپورتیج در کشورهای حاشیه خلیج فارس با دو پیشرانه 2لیتری یا 1.6لیتری توربو GDi عرضه می‌شود. پیشرانه 2لیتری تنفس طبیعی این خودرو قدرتی 155 اسب بخاری و حداکثر گشتاور 192 نیوتون متری دارد که در نسخه پایه این قدرت از طریق یک گیربکس 6سرعته اتوماتیک AT به محور جلو منتقل می شود و نسخه AWD آن نیز قابل سفارش است. نسخه مجهز به پیشرانه 1.6 لیتری توربو نیز حداکثر توانش به 177 اسب بخار می رسد و حداکثر گشتاور آن 265 نیوتون متر است که از طریق یک گیربکس 7سرعته دوکلاچه به هر 4 چرخ منتقل می شود. شتاب این خودرو در نسخه 2لیتری حدود 11 ثانیه و در نسخه 1.6 لیتری TGDi به حدود 8.8 ثانیه می رسد. با توجه به قیمت نسبتا بالای نسخه‌های دو دیفرانسیل و 1.6 لیتری توربو این خودرو به نظر می رسد ورود مدل 2 لیتری تنفس طبیعی تک دیفرانسیل به بازار ایران محتمل تر از دیگر گزینه ها باشد.

در داخل کابین اسپورتیج سبک طراحی به طور کلی متحول شده و این موضوع از نمایشگر یکپارچه پشت فرمان تا میانه کابین و دریچه های جدید سیستم تهویه کاملا مشخص است. فهرست گسترده از امکانات اسپورتیج اعلام شده است که شامل مواردی همچون رادار نقطه کور، اهرم دایره ای تعویض دنده، سنسور نور و باران، اتوهلد، هشدار برخورد از جلو، هشدار حرکت بین خطوط، کروز کنترل تطبیق پذیر، گرم کن و سرد کن صندلی های جلو، تهویه اتوماتیک دوکاناله، پدل شیفتر، شارژر وایرلس و ... می شود اما مشخص نیست در نهایت اسپورتیج های وارداتی به چه سطحی از این امکانات مجهز خواهند شد.

نویسنده: امیرحسین برخورداری

Copyright © 2015 - Asrekhodro by Daustany