• غول تمام الکتریک
  • غول تمام الکتریک
  • غول تمام الکتریک
  • غول تمام الکتریک
غول تمام الکتریکغول تمام الکتریکغول تمام الکتریکغول تمام الکتریک
داستان بازگشت متفاوت هامر با EV۱

غول تمام الکتریک

عصر خودرو-در سال ۲۰۱۰ جنرال موتورز به صورت رسمی پایان تولید محصولات برند هامر شامل نسخه‌های پیکاپ و SUV مدل‌های H۲ و H۳، نامی که همواره یادآور خودرویی با ابعاد غول‌آسا، مصرف سوخت وحشتناک، آلایندگی‌های عظیم محیط‌زیستی و پیشرانه حجیم هشت‌سیلندر بود، را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در اوایل اکتبر امسال این شرکت نهایتا پس از یک دهه اقدام به بازگردانی نام هامر کرد، با این تفاوت که این بار هامر نه‌تنها در سبک و سیاقی کاملا متفاوت با نسل‌های پیشین، بلکه به عنوان نخستین تراک مدرن تمام الکتریکی دنیا تحت زیرمجموعه‌ای از برند GMC به بازار عرضه خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود که تولید این مدل که در اوایل پاییز 2021 آغاز و تحویل آن به مشتریان نیز در 2022 صورت پذیرد. جنرال موتورز همچنین عرضه نسخه SUV هامر را با اندکی تغییرات ظاهری و مشخصات فنی یکسان با نسخه تراک در برنامه خود قرار داده است.

نخستین سوپرتراک تمام الکتریکی دنیا

هامر EV یک پیکاپ تمام الکتریکی بوده و هدف از تولید آن رقابت با تراک‌های الکتریکی مشابه از برندهایی نظیر فورد، تسلا و ریوین است که آن‌ها نیز به زودی در شرف رونمایی قرار دارند. نخستین نسخه هامر جدید که تحت نام Edition 1 به آن اشاره می‌شود، از انبوه تکنولوژی‌های نوآورانه و پیشرفته‌ای برخوردار خواهد بود که آن را از تمامی تراک‌های حال حاضر دنیا متمایز خواهد کرد. پیش از همه چیز هامر EV نخستین خودرویی است که نسل جدید باتری یولتیوم جنرال موتورز در آن مورد تسفاده قرار خواهد گرفت. این ساختار از جدیدترین تکنولوژی ساخت باتری توسعه داده شده توسط این خودروساز بهره خواهد برد که می‌تواند علاوه بر توانایی‌های فنی خارق‌العاده، قابلیت طی مسافت بیش از 560 کیلومتر را برای هامر جدید به ارمغان بیاورد. همانگونه که جنرال موتورز در تبلیغات خود به آن اشاره کرده است، مجموعه انتقال قدرت هامر EV متشکل از سه موتور الکتریکی با قابلیت تقسیم گشتاور میان چرخ‌های مختلف است. این موتورها می‌توانند در مجموع خروجی شگفت‌انگیز بیش از 1000 اسب‌بخار و گشتاور خیره‌کننده 15000 نیوتون‌متر را به چرخها انتقال دهند! Edition 1 همچنین مجهز به جدیدترین تکنولوژی شارژ سریع 350 کیلوواتی است که می‌تواند در عرض کمتر از ده دقیقه شارژ کافی برای طی مسافت 160 کیلومتر را فراهم آورد. نهایتا در بحث عملکرد، نمی‌توان از شتاب‌گیری خیره‌کننده از حالت سکون تا 100 کیلومتر بر ساعت در 3 ثانیه چشم‌پوشی کرد. استفاده از این قابلیت در قوی‌ترین نسخه EV و با درگیر کردن حالت رانندگی Watts To Freedom فعال شده و شتاب‌گیری یک سوپراسپرت ایتالیایی را در قالب یک سوپرتراک به راننده پیشکش می‌کند.

قابلیت‌های آفرود

شاید هیجان‌انگیزترین بخش ماجرا توانایی‌های خارج از جاده‌ای باشد که هامر EV از آن‌ها برخوردار است. پیش از رونمایی رسمی، از نخستین حالت رانندگی منحصربرفرد آن که حرکت "خرچنگی" نام دارد پرده‌برداری شد. این حالت هامر را قادر می‌سازد تا با استفاده از تکنولوژی فرمان‌پذیری چهار چرخ مسیرهای صعب‌العبور را به صورت اریب طی کند. از این ویژگی به عنوان مهمترین بخش از مجموعه امکانات خارج جاده‌ای متنوعی یاد می‌شود که هامر EV را به توانمندترین خودرو آفرود در کلاس خود تبدیل خواهد کرد. این سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شامل تکنولوژی فرمان‌پذیری چهار چرخ GMC، حرکت خرچنگی و سیستم تعلیق بادی تطبیق‌پذیر که به راننده امکان افزایش ارتفاع تا بیش از 15 سانتی‌متر دیگر را می‌دهد خواهد بود. تماس با زمین از طریق تایرهای سایز 35 اینچی که قابلیت افزایش تا 37 را نیز دارا هستند برقرار می‌شود. همچنین بدنه مجهز به زره محافظتی در داخل پنل‌ها خواهد بود و مجموعه‌ای از دوربین‌های هوشمند در زیر بدنه و نقاط کور تعبیه شده‌اند که با استفاده از قابلیت UltraVision به راننده کمک شایانی در عبور راحت‌تر از مسیرهای صعب‌العبور می‌کنند.

طرحی جسورانه اما آشنا

Edition 1 ترکیبی جسورانه از المان‌های طراحی مدرن و کلاسیک است. شاید مهمتر از همه اینکه هامر EV، با وجود اینکه از زمین تا آسمان با غول بنزینی پرمصرفی که همه پیش از این می‌شناختند متفاوت است، اما در بخش ظاهری به طور خیره‌کننده‌ای به شکل و شمایل اجدادش وفادار مانده است. به عبارتی دیگر، EV هنوز هم یک هامر به تمام معناست. این خبر خوبی برای طرفداران تراک‌های غول‌پیکر آمریکایی است. گرچه، علاوه بر آن، نکات قابل توجه دیگری نیز در طراحی آن به چشم می‌خورند. در نمای جلو، دماغه شش‌تکه برجسته که هریک از حروف کلمه HUMMER بر روی یکی از بخش‌های آن به چشم حک شده است، به همراه چراغ‌های مدرن و خیره‌کننده‌ و حتی انیمیشن‌های نمایانگر میزان شارژ باتری‌ها به چشم می‌خورند. طراحی فریم سقف Infinity Roof قابلیت جدا کردن بخش‌های مختلف سقف و شیشه عقب را فراهم آورده که با برداشتن تمامی آن‌ها سرنشینان می‌توانند از تجربه متفاوت سواری در هوای آزاد لذت ببرند. در بخش انتهایی، درب قسمت بار MultiPro با طراحی نوآورانه به دو بخش کوچک و بزرگ تقسیم شده که در حالت اول می‌تواند با تحمل وزن بیش از 170 کیلوگرم نقش سکویی برای بالا رفتن یا حتی نشستن را ایفا کند و با بازشدن بخش دوم نیز دسترسی کامل برای بارگیری فراهم می‌شود. این نوآورانه‌ترین طراحی قسمت بار در میان پیکاپ‌های موجود در بازار است که مشابه آن را در برخی دیگر از محصولات GMC نیز می‌توان مشاهده کرد.

کابین پیشرفته
فضای داخلی جایی است که استفاده از تجهیزات آینده‌نگرانه تازه به اوج خود می‌رسد! برای شروع، راننده از یک صفحه نمایشگر مرکزی 12.3 اینچی با قابلیت نمایش تمامی ریز اطلاعات لحظه‌ای خودرو به همراه یک نمایشگر 13.4 اینچی که جایگزین صفحه کیلومترهای رایج شده برخوردار است. از طریق این نمایشگرها، شما قادر به مدیریت بسیاری از امکانات شامل حالت‌های رانندگی آفرود و جاده‌ای که در بالا ذکر شده‌اند هستید. نکته قابل توجه دیگر استفاده از جدیدترین نسخه سیستم سوپرکروز است. این قابلیت رانندگی بدون دخالت دست را در بیش از 200 هزار مایل از جاده‌های از پیش مشخص شده برای راننده فراهم ‌می‌کند. جدیدترین ویژگی آن نیز یک سیستم اتوماتیک تغییر لاین در اتوبان است که به طور هوشمند موقعیت‌های ایمن و مناسب را برای سبقت‌گیری یا جابجایی میان خطوط اسکن و انتخاب می‌کند. فضای کابین برای 5 سرنشین در نظر گرفته شده است و از سطح و کف‌پایی‌های وینیل با سطح پلاستیکی برخوردار است که تمیز کردن و جایگزینی آن‌ها را بسیار آسان می‌سازد. استفاده از حرف مخفف H در بخش‌های مختلفی از کابین به چشم می‌خورد، فضایی که در عین حال بادوام، لوکس و کاربردی است. جنرال موتورز در حال حاضر مشغول ثبت سفارشات برای مدل Edition 1 است که نخستین نسخه قابل دسترسی از هامر خواهد بود و قیمت آن از رقم 122.595 دلار آغاز می‌شود.

نویسنده: امیرحسین شکوهی

Copyright © 2015 - Asrekhodro by Daustany