• دعوا بر سر دو سیلندر!
  • دعوا بر سر دو سیلندر!
  • دعوا بر سر دو سیلندر!
  • دعوا بر سر دو سیلندر!
  • دعوا بر سر دو سیلندر!
دعوا بر سر دو سیلندر!دعوا بر سر دو سیلندر!دعوا بر سر دو سیلندر!دعوا بر سر دو سیلندر!دعوا بر سر دو سیلندر!
تقابل عددی هیوندای گرنجور در برابر کیا اپتیما جی اف؛

دعوا بر سر دو سیلندر!

عصر خودرو -پس از تصویب قانون ممنوعیت واردات خودروهایی که از حجم موتور بیشتر از ۲.۵ لیتر بهره می‌برند، به جز چند مورد خاص که قیمت‌های نامتعارفی هم دارند، دیگر شاهد واردات خودروهای ۶ و ۸ سیلندر به ایران نبودیم و بدین ترتیب اگر خریدار قصد انتخاب خودرویی با تعداد سیلندر بالاتر از ۴ داشت، تنها گزینه پیش رو، انتخاب از بین خودروهای دست دوم بود.

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، اما در این مقایسه بحث انتخاب بین یک گزینه صفرکیلومتر و کارکرده را کنار گذاشته و با بودجه‌ای در حدود 600 میلیون تومان، دو خودروی کُره‌ای 4 و 6 سیلندر را در کنار هم قرار می‌دهیم که با توجه به قانون مذکور گزینه 6 سیلندر یعنی همان هیوندای گرنجور عمر بیشتری دارد و در طرف دیگر نیز اپتیما JF جدیدتر با موتور 4 سیلندر را قرار می‌دهیم. لازم به ذکر است که آزرا/گرنجور، یک کلاس بالاتر از اپتیما قرار می‌گیرد.
تعداد سیلندر
همانطور که در مقدمه خواندید، مهم‌ترین تفاوت این خودرو در بحث فنی، تعداد سیلندر آن‌ها است. کیا اپتیما نسل چهارم یا همان JF که از سال 2015 بر روی خط تولید کُره‌ای‌ها قرار گرفت، در بازار جهانی هم تنها با انواع موتورهای 4 سیلندر 1.6 تا 2.4 لیتری اتمسفریک و توربو حضور داشت که نمونه موجود در ایران از موتور سری تتا با سیستم پاشش سوخت MPI بهره می‌برد. در مقابل هیوندای آزرای نسل پنجم (کُد HG) یا همان گرنجور ضمن عرضه با انواع موتورهای 4 و 6 سیلندر به بازار جهانی، با پیشرانه V6 سری لامبدا 3 لیتری MPI به ایران راه پیدا کرد.

حجم موتور
پیشرانه 6 سیلندر قرار گرفته بر روی گرنجور، حجمی معادل 2999 سی‌سی، یعنی 640 واحد بیشتر از موتور 4 سیلندر سری تتای اپتیما دارد. بدین ترتیب احتمالا در بخش بعدی که مربوط به بیشینه توان است باید انتظار تفاوت قدرت فاحشی بین این دو خودرو باشیم. لازم به ذکر است که گرنجور هم با همین موتور اپتیما در بازار جهانی عرضه شده بود.
بیشینه توان
طبق اعلام شرکت سازنده، هیوندای گرنجور قادر به تولید 250 اسب بخار توان در 6400 دور بر دقیقه دارد و این در حالی است که کیا اپتیما JF با موتور 4 سیلندر 2.4 لیتری توانی معادل 177 اسب بخار در 400 دور بر دقیقه پائین‌تر دارد. بدین ترتیب اختلاف بین قدرت این دو خودرو خودرو معادل 73 اسب بخار است که عددی چشم‌گیر محسوب می‌شود.

نسبت قدرت به حجم
اما ببینیم که هر یک از این دو خودرو، از هر سیلندر خود چه میزان قدرتی را استخراج کرده‌اند. بدین ترتیب با تقسیم عدد بیشینه توان بر تعداد سیلندر، خواهیم یافت که هیوندای گرنجور 41.6 اسب بخار به ازای هر سیلندر قدرت دارد و این در حالی است که اپتیمای 4 سیلندر، 2.65 اسب بخار قدرت بیشتری از هر سیلندرش استخراج می‌کند.
بیشینه گشتاور
در بحث گشتاور اوضاع اختلاف بین این دو کُره‌ای از بیشینه توان کمی بهتر است و در حالی که گرنجور 6 سیلندر 3 لیتری، 288 نیوتن‌متر گشتاور را در 5200 دور بر دقیقه به شما ارائه می‌کند، این عدد برای اپتیما 231 نیوتن متر اعلام شده که به معنای 57 واحد اختلاف بین این دو خودروست. ضمنا لازم به ذکر است که اپتیما در 4000 دور بر دقیقه به بیشینه گشتاور (تورک) خود می‌رسد اما گرنجور در 1400 دور بالاتر؛ که این موضوع یک پوئن مثبت برای اپتیماست.

نسبت وزن به قدرت
هرچند که جثه بزرگتر گرنجور طبیعتا وزن خالص بیشتری هم برای این خودرو خواهد داشت، اما اختلاف 160 کیلوگرمی بین وزن اپتیمای 1475 و گرنجور 1635 کیلوگرمی، 73 اسب بخار قدرت کمتر در اپتیما را جبران نخواهد کرد و بدین ترتیب اپتیما به ازای هر اسب بخار، تقریبا 2 کیلوگرم وزن بیشتر را تحمل می‌کند.
مسافت قابل پیمایش با هر بار سوخت گیری در سیکل ترکیبی
اینجا جایی است که برتری مطلق با اپتیماست. در واقع 2 سیلندر کمتر در محصول کیا، مصرف سوخت ترکیبی 7.9 لیتر در هر 100 کیلومتر را برای این خودرو به ارمغان می‌آورد ولی گرنجور 6 سیلندر مصرف سوخت ترکیبی 9.6 لیتر در 100 کیلومتر را دارد که با توجه به باک سوخت 70 لیتری هر دو خودرو، با هر بار سوخت‌گیری در اپتیما، مسافت بیشتری را می‌توانید بپیمایید.

فضای بار
هرچند که گرنجور در یک کلاس بالاتر از اپتیما و سوناتا قرار دارد و با ابعاد بدنه بزرگتری طراحی شده است، فضای بار این دو خودرو با وجود بیشتر بودن در گرنجور، اختلاف چندان فاحشی نداشته و می‌توان هر دو خودرو را به عنوان گزینه‌هایی خانوادگی و مناسب برای مسافرت دانست.

Copyright © 2015 - Asrekhodro by Daustany