• ستاره نقره‌ای مایل به سبز
  • ستاره نقره‌ای مایل به سبز
  • ستاره نقره‌ای مایل به سبز
  • ستاره نقره‌ای مایل به سبز
  • ستاره نقره‌ای مایل به سبز
ستاره نقره‌ای مایل به سبزستاره نقره‌ای مایل به سبزستاره نقره‌ای مایل به سبزستاره نقره‌ای مایل به سبزستاره نقره‌ای مایل به سبز
مروری بر مرسدس بنز سیتارو هیبرید، اتوبوس برتر سال ۲۰۱۹

ستاره نقره‌ای مایل به سبز

عصر خودرو -اوایل دهه هفتاد شمسی بود که اتوبوس‌های برقی به خیابان‌های تهران وارد شدند. اتوبوس‌هایی که هرچند نمای ظاهری زیبایی نداشتند و کمی چهارگوش و خشن طراحی‌شده بودند اما به لطف داشتن موتور برقی، می‌توانستند هم چهره شهر را کمی مدرن‌تر کنند و هم از آلودگی هوا بکاهند.

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، روندی که ادامه‌دار نشد و حتی از سمت شرکت‌های داخلی نیز کسی در این وادی قدم نگذاشت تا با خیل عظیم ورود اتوبوس‌های آلاینده به کلان‌شهرها، اکنون همین خودروها ازجمله عوامل آلودگی هوا مطرح شوند. این در حالی است که در کشورهای پیشرفته نه‌تنها از سوخت LNG به‌عنوان سوختی پاک برای حمل‌ونقل شهری و جاده‌ای استفاده می‌شود، بلکه گسترش تجاری‌های هیبریدی نیز، جایگاه ویژه‌ای در برنامه شرکت‌های بزرگ خودروسازی دارد.
سیتارو، اتوبوس سبز قاره سبز

مرسدس بنز همان‌قدر که در زمره خودروهای سواری و لوکس، فرمول یک، کامیون‌های باری و کشنده‌ها و تجاری‌های سبک‌وزن شهرت داشته و معروف است، از برترین سازندگان اتوبوس‌های شهری و بین‌شهری نیز به شمار می‌آید. شرکتی که ید طولانی در ساخت خودروهای مسافربری از ون‌های کوچک تا اتوبوس‌های چند محوره و مفصل دار داشته و اکنون شرکت‌های بزرگی چون اتوبوس‌سازی سترا را نیز در شراکت و تملک خود دارد. یکی از برترین ساخته‌های این شرکت، اتوبوس شهری سیتارو هیبریدی است که این روزها به‌عنوان اتوبوس سال 2019 قاره سبز شناخته‌شده است.

انواع سیتارو هیبریدی
سیتارو هیبریدی در ابعاد و اندازه‌های مختلفی ساخته می‌شود که شامل 6 نوع مختلف بوده و تفاوت آن‌ها در نوع پیشرانه درون‌سوز آن‌ها، ابعاد و اندازه‌هایشان است. تمام مدل‌های تک کابین به شکل دو درب و یا سه درب ساخته می‌شوند و فقط مدل مفصل دار را می‌توان با سه یا چهار درب سفارش داد. کوچک‌ترین عضو این خانواده، یک اتوبوس تک کابین با دو درب ورودی به نام سیتارو K هیبرید است که 10.63 متر طول داشته و توان حمل 86 مسافر را دارد. مورد بعدی با 12.14 متر طول، توان حمل 106 مسافر را دارد که این هم یک اتوبوس تک کابین با دو درب ورودی است. دیگر نمونه‌های تک کابین سیتارو، سه مدل LE  با 12.17 تا 13.2 متر بسته به تعداد درب‌ها هست که ظرفیت 106 مسافر را داشته به همراه مدل U که با 12.13 متر طول، گنجایش 82 سرنشین را دارد و آخرین‌مدل هم به نام سیتارو NGT با موتور گازسوز و به طول 12.14 متر، قادر است تا 104 مسافر را در خود جای دهد. اما تنها نمونه دو کابین و مفصل دار سیتارو به نام G با طول 18.3 متر، ظرفیت 163 مسافر را دارد. قابل‌ذکر است که در بحث ظرفیت مسافر در اتوبوس‌های شهری، تعداد کل نفراتی که می‌توانند روی صندلی نشسته  به همراه تعداد نفراتی که می‌توانند به‌راحتی و به‌صورت ایستاده در داخل اتوبوس باشند، اعلام می‌شود.

مباحث فنی سیتارو
پیشرانه تمام این 5 مدل از سری OM936 دیزل و یا OM936 گازسوز است که با 7.7 لیتر حجم و استاندارد آلایندگی یورو6، بین 295 تا 350 اسب بخار قدرت و 1200 تا 1400 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند که در سیستم هیبرید این خودرو، با یک موتور الکتریکی 14 کیلوواتی ( در حدود 18.8 اسب بخار) با بیش از 220 نیوتن‌متر گشتاور همراه شده است. این موتور الکتریکی که برای آن‌یک مجموعه باتری باقابلیت شارژ سریع در بالای سقف در نظر گرفته‌شده است، جدا از اینکه به حرکت اتوبوس در مسیر و خصوصاً در زمان شروع حرکت کمک می‌کند، نقش ژنراتور را نیز در زمان ترمز گیری ها یا رها کردن گاز بازی خواهد کرد تا به این شکل در مصرف خودرو و لنت نیز صرفه‌جویی شود. ضمن اینکه این ژنراتور جدا از وظیفه تأمین برق خودرو و یک موتور محرک، نقش استارت را نیز بر عهده دارد که به‌این‌ترتیب دو قطعه سنگین‌وزن استارت و دینام از پیشرانه حذف‌شده‌اند تا در وزن کل نیز صرفه‌جویی شود. در این خودرو همچنین برای کاهش وزن بیشتر از یک محور عقب سبک‌وزن نیز استفاده‌شده است. ضمن اینکه سیستم فرمان الکتروهیدرولیکی این اتوبوس که از ساخته‌های شرکت ZF است با یک سیستم هوشمند و جدید، به‌واسطه الکتروهیدرولیک بودنش هم توانی از پیشرانه دریافت نمی‌کند و هم مصرف برق کمی دارد که درمجموع این صرفه‌جویی‌ها شاهد کاهش بیش از 8.5 درصدی در مصرف سوخت این خودرو هستیم که با توجه به طی مسافت بسیار بالای یک اتوبوس شهری در طی سال، رقم صرفه‌جویی در مصرف سوخت و همچنین آلایندگی آن بسیار قابل‌توجه خواهد بود. در این اتوبوس همچنین از سیستم ایمنی side guard assist مرسدس بنز نیز استفاده‌شده است. سیستمی که اگر مانعی چون خودرو، اشخاص پیاده و یا دوچرخه‌سوار و.... در زمان تغییر جهت در سمت شاگرد و در نقطه کور راننده قرار بگیرند، با اعلام هشدار از راننده می‌خواهد تا توقف کند و اگر راننده اقدام به ترمز گیری نکند، خودرو به شکل اتوماتیک متوقف خواهد شد. دیگر سیستم ایمنی پیشرفته این خودرو، ترمز اضطراری هوشمند است که در زمان نزدیکی به یک مانع و عدم ترمز گیری راننده، بعد از اعلام هشدارهای صوتی و تصویری قادر است به شکل خودکار تمام توان توقفی خودرو را برای ترمز گیری در کوتاه‌ترین مسافت به کار گیرد. ضمن اینکه ترمز ضد قفل به همراه برنامه پایداری الکترونیکی ESP و سیستم ضد لغزش به بغل ASR نیز به‌طور استاندارد در همه مدل‌های این اتوبوس دیده می‌شود.

Copyright © 2015 - Asrekhodro by Daustany