• مسافری تازه از سرزمین‌های شرقی
  • مسافری تازه از سرزمین‌های شرقی
  • مسافری تازه از سرزمین‌های شرقی
مسافری تازه از سرزمین‌های شرقیمسافری تازه از سرزمین‌های شرقیمسافری تازه از سرزمین‌های شرقی
نگاهی به هایما M۵؛ محصول آینده ایران‌خودرو

مسافری تازه از سرزمین‌های شرقی

عصر خودرو - ایران‌خودرو چند سالی است که شرکت هایما چین را به‌عنوان یکی از شرکای تجاری خود انتخاب کرده و تاکنون از محصولات شرکت مذکور، دو کراس اوور S۷ و S۵ را روی خط تولید خود برده است.

به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، پس از موفقیت نسبی محصولات هایما در بازار خودرو کشور، ایران‌خودرو تصمیم گرفت تا سطح همکاری‌های خود با این خودروساز چینی را گسترش دهد و ازاین‌رو، از اوایل سال گذشته، زمزمه‌هایی مبنی بر عرضه هایما M5 در بازار کشور به گوش می‌رسد. M5 یک سدان کامپکت است که با نام هایما فامیلی نیز شناخته‌شده و نسل فعلی آن از سال 2014 روی خط تولید هایما قرار دارد. به‌تازگی تصاویری از آزمون‌های جاده‌ای هایما M5 در مناطق جنوبی کشورمان منتشرشده که نشان می‌دهد ایران‌خودرو برنامه عرضه این خودرو را به‌صورت جدی دنبال می‌کند. به همین بهانه و در نوشتار پیش رو، نگاهی اجمالی به ویژگی‌های این خودرو انداخته‌ایم. با ما همراه باشید...
طراحی
هایما M5 در نمای جلو به لطف ابعاد بزرگ چراغ‌ها و جلوپنجره، چهرهای گیرا و لوکس دارد. نمای جانبی این خودرو، ساده و به‌دوراز اغراق و درعین‌حال، کاملاً منطقی و هماهنگ طراحی‌شده و درنهایت، نمای عقب خودرو با المان‌هایی همچون چراغ‌های با زاویه تیز، قطعه کرومی بین چراغ‌ها و سپر حجیم، حسی از لوکس گرایی و خشونت را توأماً به بیننده منتقل می‌کند. در درون کابین M5 ، رودری ها، صفحه نشان‌دهنده‌ها و غربیلک فرمان، زیبا و به‌روز طراحی‌شده‌اند اما طرح لیور دنده و قسمت میانی داشبورد ( که سیستم مالتی مدیا و کلیدهای لمسی سیستم تهویه مطبوع در آن به‌صورت یکپارچه طراحی‌شده‌اند ) کمی نامتعارف و قدیمی به نظر می‌رسد. البته لازم به ذکر است که هایما در سال 2018 این خودرو را فیس لیفت و با نام هایما F5 روانه بازار کرده است. F5 به‌خصوص در درون کابین کاملاً دگرگون‌شده و نمایی کاملاً متفاوت و بهروز نسبت به M5 دارد. البته نمونه‌هایی که برای آزمون اولیه در کشورمان حضور دارند از نمونه‌های اولیه و پیش از فیس لیفت هستند اما این احتمال نیز وجود دارد که ایران‌خودرو پس از اتمام آزمون‌های فنی روی این نمونه‌ها، نسخه فیس لیفت را روی خط تولید خود ببرد.
مشخصات فنی
هایما M5 در بازار چین با یک پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی عرضه می‌شود که این پیشرانه با حداکثر قدرت 125 اسب بخار و حداکثر گشتاور 151 نیوتن‌متر، به یک گیربکس 5 سرعته دستی یا 6 سرعته اتوماتیک متصل شده و ضمن مصرف 7.1 لیتر سوخت در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی، حداکثر سرعت 165 کیلومتر بر ساعت را به این سدان چینی می‌بخشد. البته هنوز به‌صورت دقیق مشخص نیست که M5 با چه مشخصات فنی در بازار کشور ما عرضه خواهد شد اما برخی شنیده‌های غیررسمی حاکی از آن است که ایران‌خودرو قصد دارد این خودرو را با پیشرانه‌ای یکسان با هایما S5 ( 1.5 لیتری توربو با حداکثر قدرت 161 اسب بخار و حداکثر گشتاور 223 نیوتن‌متر ) و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک روی خط تولید خود ببرد.
جمع‌بندی و جایگاه در آینده بازار
هرچند این روزها حدس و گمان در ارتباط باقیمت یک خودرو در آینده، کاری بسیار دشوار است اما قطعاً می‌توان گفت که هایما M5 باقیمتی کمتر از برادر قدبلندش یعنی S7 در بازار کشور ما عرضه خواهد شد و این بدان معناست که با توجه به شرایط فعلی، بایستی قیمتی بین 200 تا 250 میلیون تومان را در بازار آزاد برای این خودرو در نظر داشته باشیم که در این صورت می‌توان مهم‌ترین رقبای آن را چری آریزو5 توربو، MG 360 توربو و هیوندای اکسنت در نظر گرفت که رقبای قدر و محبوبی هستند و ایران‌خودرو درصورتی‌که بخواهد پیروز از میدان نبرد با خودروسازان بخش خصوصی خارج شود؛ بایستی هایما M5 را با مجموعه‌ای از مشخصات رفاهی و آپشن های قابل‌قبول را در کنار قیمت رقابتی عرضه کند.
امکانات رفاهی و ایمنی
طبیعتاً ایران‌خودرو هنوز لیست آپشن های هایما M5 را برای بازار ایران اعلام نکرده است اما با توجه به سابقه عرضه دیگر محصولات هایما در بازار کشور و نمونه‌های اولیه‌ای که برای آزمون در کشورمان حضور دارند؛ می‌توان انتظار داشت تا M5 با آپشن هایی همچون سیستم مالتی مدیا مجهز به مانیتور لمسی، تهویه مطبوع اتوماتیک، کیلس استارتر، دوربین 360 درجه، سانروف، کروز کنترل، روکش چرمی صندلی‌ها و غربیلک فرمان، حس‌گر نور، حس‌گر باران، پاور ویندوز، آینه‌های جانبی تاشو برقی، دیلایت، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ( ESP )، سیستم کنترل کشش ( TCS )، 6 عدد ایربگ و... در بازار کشورمان عرضه شود.

Copyright © 2015 - Asrekhodro by Daustany