• داستان ستاره اشتوتگارت
  • داستان ستاره اشتوتگارت
  • داستان ستاره اشتوتگارت
  • داستان ستاره اشتوتگارت
  • داستان ستاره اشتوتگارت
  • داستان ستاره اشتوتگارت
  • داستان ستاره اشتوتگارت
  • داستان ستاره اشتوتگارت
  • داستان ستاره اشتوتگارت
داستان ستاره اشتوتگارتداستان ستاره اشتوتگارتداستان ستاره اشتوتگارتداستان ستاره اشتوتگارتداستان ستاره اشتوتگارتداستان ستاره اشتوتگارتداستان ستاره اشتوتگارتداستان ستاره اشتوتگارتداستان ستاره اشتوتگارت
بررسی تاریخچه لوگو مرسدس بنز؛

داستان ستاره اشتوتگارت

عصر خودرو - کارل بنز (Carl Benz) متولد ۲۵ نوامبر ۱۸۴۴، در ۱۸۸۳ میلادی یعنی ۱۳۶ سال قبل با همکاری دو مالک یک مغازه تعمیر دوچرخه بنام‌های Max Rose و Friedrich Wilhelm Eßlinger کمپانی ساخت‌های ماشین‌های صنعتی Benz & Companie Rheinische Gasmotoren-Fabrik یا به‌اختصار Benz & Cie را تأسیس کرد که درواقع نقطه عطف فعالیت‌های وی به‌عنوان یک سازنده وسیله نقلیه موتوری بود. بااین‌حال برند "مرسدس بنز (Mercedes Benz)" به شکلی که امروزه می‌شناسیم ۴۳ سال بعد در ژوئن ۱۹۲۶ میلادی توسط کارل بنز و گوتلیب دایملر (Gottlieb Daimler) و درواقع با قرار گرفتن بنز تحت مالکیت کمپانی وقت دایملر (Daimler-Motoren-Gesellschaft) روی کار آمد.

به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» ،  نشانی که کارل بنز و همکارانش برای Benz & Cie طراحی کردند دو سُنبل به‌هم‌پیوسته بود که یک دایره سفیدرنگ حاوی نوشته BENZ را در برمی‌گرفت. این لوگو طی سه دهه بعدی تغییراتی به خود دید اما شاکله اصلی‌اش همواره حفظ شد تا اینکه در 1926 میلادی پس از ادغام دو کارخانه بنز و دایملر که هردو به‌عنوان فعال درزمینهٔ وسایط نقلیه موتوری شناخته‌شده بودند یک تغییر اساسی کرد.
طی دو دهه نخست قرن بیستم هم‌زمان با بنز و پیش از تلفیق این دو با یکدیگر، اتفاقاتی هم برای نشان دایملر افتاد. سال 1901 میلادی اِمیل جِلینِک (Emil Jellinek) یکی از مشتریان ثروتمند دایملر قصد خرید 36 دستگاه خودرو را از این شرکت داشت و شدیداً اصرار کرد که نام دختر 11 ساله‌اش "مرسدس" روی تمامی خودروها نصب شود. پس‌ازاین اتفاق، دایملر به استفاده از نام Mercedes در محصولاتش ادامه داد و بعدها آن را به‌عنوان یک نشان تجاری ثبت رسمی کرد. در 1916 میلادی یعنی 7 سال پس از طراحی ستاره سه‌بر که نماد اقتدار و تسلط ساخته‌های دایملر بر زمین، آسمان و دریا بود و اشاره به عزم این برند برای سلطه کامل بر صنعت خودروی دنیا داشت، این دو عنصر کلیدی باهم ترکیب شدند و لوگوی جدیدی به‌صورت یک ستاره سه‌بر کرم‌رنگ بزرگ در مرکز و یک دایره با نوشته Mercedes در پایین و چهار ستاره سه‌بر کوچک در بالا و یک دایره داخلی کوچک‌تر قرمزرنگ در زیر آن، شکل گرفت.
پس از تلفیق بنز و دایملر و تولد برند مرسدس بنز، ستاره سه‌بر این بار با رنگ سیاه‌وسفید روی زمینه‌ای سفیدرنگ قرار گرفت و یک حلقه بزرگِ بازهم سیاه‌وسفید حاوی عبارت Mercedes در بالا و Benz در پایین و دوشاخه سنبل در جوانب، آن را در برگرفت. در آن سال‌ها همچنین بعضاً نمونه دیگری از این لوگو مورداستفاده قرار می‌گرفت که هیچ تفاوت عمدهای با نشان اصلی نداشت و صرفاً زمینه ستاره سه‌بر آن به رنگ قرمز درآمده بود. این نشان قدیمی و کلاسیک که کمکم به رنگ‌های نقره‌ای و سورمه‌ای و پس‌زمینه ستاره سه‌بر آن به حالت نقطه‌نقطه درآمد، کاملاً حس اصالت و جااُفتادگی به بیننده منتقل می‌کند و به‌واسطه ثباتی که طی چندین دهه گذشته داشته و البته سادگی و وضوح فوق‌العاده‌اش خیلی راحت در یاد مخاطب باقی می‌ماند.
اما قضیه مرسدس بنز جذاب به اینجا ختم نمی‌شود. سلطان اِشتوتگارت امروزه لوگوی بسیار زیبای دیگری هم دارد که درواقع اقتباسی از نشان قبلی بوده و تنها شامل ستاره سه‌بر نقره‌ای به‌عنوان نماد خلاقیت، پختگی و کمال و حلقه باریک دور آن با پس‌زمینه مشکی‌رنگ به‌عنوان نماد وقار و متانت یا بدون پس‌زمینه است و در تصاویر و نمونه‌های دیجیتالی بعضاً ترکیب رنگ نقره‌ای/مشکی هم به خود می‌گیرد. این نشان طی دو دهه اخیر تغییرات جزئی به خود دیده اما نمونه امروزی آن از سال 2011 مورداستفاده بوده و جالب‌تر آنکه غالب مردم دنیا مرسدس بنز را با همین لوگوی ساده و بی‌آلایش و درعین‌حال فوق‌العاده چشم‌نوازش می‌شناسند.

Copyright © 2015 - Asrekhodro by Daustany