• فرار از هزینه سنگین تعمیرات
  • فرار از هزینه سنگین تعمیرات
  • فرار از هزینه سنگین تعمیرات
  • فرار از هزینه سنگین تعمیرات
  • فرار از هزینه سنگین تعمیرات
  • فرار از هزینه سنگین تعمیرات
فرار از هزینه سنگین تعمیراتفرار از هزینه سنگین تعمیراتفرار از هزینه سنگین تعمیراتفرار از هزینه سنگین تعمیراتفرار از هزینه سنگین تعمیراتفرار از هزینه سنگین تعمیرات
پیشگیری و درمان خودرو قبل از نیاز به تعمیرات اساسی؛

فرار از هزینه سنگین تعمیرات

عصر خودرو-این روزها با افزایش جهشی قیمت لوازم‌یدکی و هزینه‌های تعمیرات، می‌توان باکمی مراقبت و پیشگیری از بروز مشکلات و خرابی‌های هزینه‌بر در خودرو جلوگیری کرد.

به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، هرچند برخی از این اقدامات مستلزم صرف هزینه هست اما باید بدانیم تمام این موارد که در ادامه خواهند آمد ازجمله وظایف یک راننده در قبال خودرو خود بوده و فقط می‌توان باکمی دقت و انجام این امور در موعد مقرر، از بروز عیوب و مشکلات در بخش‌های حساس خودرو جلوگیری کرد.
بررسی روغن‌موتور :

به‌طورکلی در مورد تمام روغن‌موتورها و تمام خودروها، تأکید می‌شود که در حدود 2هزار کیلومتر زودتر اقدام به تعویض روغن‌موتور کنیم. چراکه پیشرانه خودرو در خیلی مواقع مثل حرکت در ترافیک، روشن است اما کیلومتر خودرو کارکردی ندارد. ضمن این‌که برای اطمینان بیشتر حتی از سوی خودروسازان نیز تأکید می‌شود که روغن‌موتور کمی زودتر از موعد مقرر تعویض شود. برخی از رانندگان فیلتر روغن را هم‌زمان با روغن تعویض نمی‌کنند که این کار نیز به پیشرانه آسیب خواهد زد چراکه این قطعه به‌عنوان پالایشگاه روغن‌موتور است و کثیفی این قطعه می‌تواند در کارکرد صحیح آن خلل وارد کند. ضمناً فراموش نکنیم که هیچ‌گاه از روغن‌های بی‌کیفیت و نامناسب با پیشرانه استفاده نکنیم.
فیلتر هوا :

کثیفی فیلتر هوا منجر به اختلال در تنفس موتور شده، در قدرت تولیدی آن اثر منفی خواهد گذاشت و باعث بالا رفتن مصرف سوخت و آلایندگی پیشرانه نیز می‌شود. ضمن اینکه وقتی فیلتر کثیف می‌شود و مدت زیادی به این شکل در جای خود قرار دارد، ریزگرد های موجود بر روی آن در اثر مکش به داخل سیلندرها رفته و در حین حرکت رفت و برگشتی پیستون، مثل یک سنباده جداره‌های سیلندر و خصوصاً لبه آن را می‌سایند. یکی از دلایل لبه کردن سیلندرها، تعویض دیرهنگام فیلتر هواست.
سیستم خنک کاری :
این روزها فصل گرم سال است و استفاده از کولر خودرو شدت می‌گیرد. سیستم خنک کاری پیشرانه بعد از چندین سال استفاده و به خاطر اینکه اکثر رانندگان از آب معمولی در آن استفاده می‌کنند، دچار رسوب زدگی شده و مجاری آن پر از رسوبات آهکی می‌شوند. این اتفاق در بلوک موتور نیز می‌افتد و به‌این‌ترتیب کارکرد بخش خنک کاری دچار اختلال می‌شود و موتور خودرو به‌راحتی باکمی فشار، گرم می‌کند. بسیاری از افراد در این هنگام اهمیتی به پایین آوردن دمای موتور نمی‌کنند و این کار منجر به نیم‌سوز شدن واشر سر سیلندر و یا سوختن کامل آن خواهد شد و سوختن این قطعه می‌تواند در اثر بی‌مبالاتی خسارت‌های شدید دیگری را در پی داشته باشد. بهتر است از آب‌های تصفیه و یا محلول‌های آماده مناسب برای رادیاتور خودرو استفاده کنیم، این بخش هر یک یا دو سال سرویس کنیم، همیشه از ضدیخ در رادیاتور استفاده نماییم و اگر بخش‌هایی از این سیستم نشتی دارد سریعاً اقدام به رفع عیب آن کنیم.

بخش برق‌رسانی :
حرکت آخر در تولید انرژی درون پیشرانه را بخش جرقه‌زنی و برق‌رسانی انجام می‌دهد. پس عدم کارکرد صحیح آن یعنی به باد دادن تمام زحماتی که دیگر بخش‌های پیشرانه کشیده‌اند. این بخش از قسمت‌های اصلی کویل، وایر و شمع ساخته‌شده است و هرکدام از آن‌ها دارای عمر مشخصی هستند که معمولاً توسط رانندگان رعایت نمی‌شود. بهتر است بسته به نوع شمع حداقل هر 20 هزار کیلومتر آن را بررسی کنیم و هم‌زمان با آن به بررسی سلامت وایرها ( در صورت موجود بودن بر روی پیشرانه) نیز بپردازیم. کویل خودرو نیز دارای عمر مشخصی است که در صورت ایراد در کارکرد آن در برخی از خودروها با روشن شدن چراغ چک، راننده را مطلع می‌کند. اما در بسیاری از خودروها باید بعد از اطمینان از سلامت دیگر بخش‌ها، این قطعه را نیز تست و آزمایش کنیم.

تسمه تایم :
تعویض به‌موقع تسمه تایم در پیشرانه‌هایی که دارای تسمه تایم هستند ( برخی از موتورها زنجیر تایم دارند ) اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد چراکه تعویض دیرهنگام این قطعه می‌تواند باعث پاره شدن و یا رد کردن آن شود که این اتفاق در اکثر خودروها باعث برخورد سوپاپ‌ها با پیستون‌ها شده و بسته به‌شدت خسارت می‌تواند هزینه‌های سنگینی به بار آورد. بهتر است تسمه تایم چند هزار کیلومتر زودتر از موعد آن تعویض شود.


صدای اضافه :

صداهای اضافه از زیربندی و چرخ‌ها به معنی آغاز خرابی این بخش‌هاست که معمولاً در صورت جدی نگرفتن آن‌ها، باعث خرابی دیگر قسمت‌ها نیز خواهد شد. در این میان صدای چرخ‌ها ناشی از خرابی بلبرینگ‌هاست که در برخی از خودروها می‌تواند باعث جدا شدن چرخ از اتصالات آن شود.

Copyright © 2015 - Asrekhodro by Daustany