• تجربه رانندگی با مرسدس‌بنز 230 CE مدل 1991
  • تجربه رانندگی با مرسدس‌بنز 230 CE مدل 1991
  • تجربه رانندگی با مرسدس‌بنز 230 CE مدل 1991
  • تجربه رانندگی با مرسدس‌بنز 230 CE مدل 1991
  • تجربه رانندگی با مرسدس‌بنز 230 CE مدل 1991
  • تجربه رانندگی با مرسدس‌بنز 230 CE مدل 1991
تجربه رانندگی با مرسدس‌بنز 230 CE مدل 1991تجربه رانندگی با مرسدس‌بنز 230 CE مدل 1991تجربه رانندگی با مرسدس‌بنز 230 CE مدل 1991تجربه رانندگی با مرسدس‌بنز 230 CE مدل 1991تجربه رانندگی با مرسدس‌بنز 230 CE مدل 1991تجربه رانندگی با مرسدس‌بنز 230 CE مدل 1991
اختصاصی «عصرخودرو»

تجربه رانندگی با مرسدس‌بنز ۲۳۰ CE مدل ۱۹۹۱

عصر خودرو- مرسدس‌بنز w۱۲۴ را یقینا می‌توان یکی از برترین و ماندگارترین خودروهای طراحی‌شده در طول تاریخ دانست که با گذشت بیش از سه دهه از آغاز تولید، محبوبیت آن همچنان رو به افزایش بوده و عمده شهرتش را مدیون کیفیت ساخت مثال‌زدنی و طراحی جاودان خود است.

به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، این مدل که در فاصله سال‌های 1986 تا 1995 با تغییرات گوناگون به تولید رسید پنجمین نسل از کلاس E به شمار می‌رود که نسل های قبل آن با کد های w114 و w115 معروف به معماری و w123 معروف به دانشجویی در ایران شناخته می‌شوند. البته اگر سنت نام‌گذاری جدید شرکت از سال 1994 و قرارگیری کد مدل پیش از اعداد را  مدنظر قرار دهیم 124 به عنوان آغازگر این سلسله شناخته خواهد شد.

حضور در ایران
پروژه تولید ابتدا در 1976 کلید خورد و تصمیمات نهایی موجب شدند تا مدل نهایی بر پایه سری w201 شکل بگیرد که سبب تشابهات ظاهری و ساختاری میان آنها شده است. آمار فروش فوق‌العاده بیش از 2.56 میلیون دستگاه در طول 11 سال و استفاده از گونه‌های دیزلی 124 در شبکه تاکسیرانی چندین کشور بزرگ دنیا، خود مهر تاییدی بر محبوبیت این مدل، استهلاک پایین و دوام بالای قطعات آن در درازمدت است.  پیشینه حضور 124 در ایران که با نام مستعار مرسدس‌بنز کپل نیز شناخته می‌شود به ابتدای دهه هفتاد شمسی و بازشدن مرزها برای واردات بازمی‌گردد. مدل‌های موجود در کشور شامل سدان‌ و استیشن هستند و در این میان تعداد بسیار محدودی از گونه کوپه نیز به چشم می‌خورد که از ارزش بالایی برخوردار هستند. آنچه در ادامه می‌خوانید خلاصه‌ای از ملاقات و تجربه رانندگی با کوپه c124 تیپ 230ce است که تنها نمونه کشور با پکیج ظاهری AMG محسوب می‌شود.

طراحی جاودان
این مدل خطوط بدنه خود را مدیون خلاقیت بی‌حد و حصر برونو ساکو افسانه‌ای در همکاری با جوزف گالیتزندورفر و پیتر فایفر است. مجموعه‌ای از خطوط هماهنگ، ظریف، زیبا و موقر در طراحی داخلی و بیرونی در کنار تناسبات فوق‌العاده میان دماغه و قسمت انتهایی، آن را به الگوی طراحی بسیاری از مدل‌های دیگر مرسدس‌بنز بدل کرده است. نمای جلو با ترکیب جلوپنجره و قاب‌چراغ‌های مستطیلی شبیه به سری پیشین یعنی w123 اقتباس شده و شباهت آشکاری نیز به سدان w201 دارد. چراغ‌های مجهز به شیشه‌شور و فلاپ و مه‌شکن‌های AMG نمای جلو را از نمونه‌های دیگر متمایز می‌کنند. از نکات قابل‌توجه در طراحی بیرونی، آینه‌بغل‌ها هستند که در سمت شاگرد بزرگتر از سمت راننده است. تیغه برف‌پاک‌کن بزرگ که در پشت خم انتهایی کاپوت پنهان شده با مکانیزم برون مرکزی خود قادر به دسترسی به تمامی سطح شیشه جلو است. رینگ‌های آلومینیومی و سراگزوزهای کروم با نشان AMG دیگر اجزای این کیت بدنه هستند که به گفته مالک مشابه دیگری در داخل کشور ندارد.

فضای داخلی
با ورود به داخل کابین، صندلی‌های AMG با روکش چرم طبیعی و چوبکاری‌های متعدد در داشبورد، کنسول و رودری‌ها، فضایی بسیار راحت و لوکس را پدید می‌آورند. فضای داخلی کاملا راننده‌محور و کاربردی است و توسط امکانات رفاهی متعددی مانند کمربندهای برقی، سانروف برقی چهارحالته و ایرکاندیشن تکمیل شده است. رکاب‌ها، غربیلک فرمان اسپرت و صفحه کیلومتر سفید مندرج تا 300 کیلومتر بر ساعت نیز از دیگر اجزای کیت منحصربفرد قرارگرفته روی این نمونه هستند.

تجربه رانندگی
بسیاری از ویژگی‌های مهندسی و امکانات پیشرفته 124، در زمان معرفی، از نوآوری‌های دنیای اتومبیل به شمار می‌آمدند. به غیر از مدل 200 که در بازار اروپا با کاربراتور پیربورگ عرضه می‌شد، تمامی نمونه‌های مختلف 124 مجهز به سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری بودند. سیستم چهارچرخ محرک اختصاصی مرسدس‌بنز که با نام 4MATIC شناخته می‌شود نیز نخستین بار در 1987 بر روی 124 پدیدار شد. بازه پیشرانه‌های 124 شامل انواع چهار و پنج‌سیلندر دیزلی تا بلوک‌های حجیم هشت‌سیلندر AMG می‌شود که می‌تواند آن را به رقیبی جدی برای سوپراسپرت‌های گران‌قیمت بدل کند.
230ce همانطور که از نامش پیداست به یک پیشرانه 4سیلندر خطی بنزینی 8سوپاپ کد M102 با گنجایش 2.3 لیتر و سیستم انژکتور KE Jetronic ساخت بوش مجهز است و خروجی 130 اسب‌بخار و گشتاور 198 نیوتن‌متر را به ترتیب در 5100 و 3500 دور بر دقیقه در اختیار راننده قرار خواهد داد.
با قرارگرفتن در پشت فرمان و چرخاندن سوییچ، این کوپه زیبا آماده حرکت می‌شود. پیشرانه به راحتی تا بیش از 5000 دور بر دقیقه گاز خورده و دنده‌ها در گیربکس 5سرعته دستی آن به آسانی و یکی پس از دیگری تعویض می‌شوند. کابین راحت و بی‌صدا به همراه دید وسیع و ارگونومی بالا، لذت سواری یک مرسدس‌بنز را به خوبی در ذهن تداعی می‌کند.
124 نرمی بی‌نظیر سواری خود را مدیون جلوبندی مجهز به کمک‌فنرهای جداگانه و ضربه‌گیرهای لاستیکی، و سیستم تعلیق عقب متشکل از کمک‌فنرهای تنظیم‌شونده و محور چند-اتصالی ابداعی مرسدس‌بنز در 1982 است که در مدل 190 نیز از آن بهره‌ گرفته شده است. سامانه‌های ESP و ASR به همراه ترمزهای دیسکی ABS لیست سیستم‌های کمکی را تشکیل می‌دهند. در ابتدا انتظار چندانی از پیشرانه چهارسیلندر این کوپه 1380 کیلوگرمی نداشتیم اما شتاب‌گیری و کشش آن فراتر از انتظار ظاهر شد هرچند که هدف از راندن این ماشین، لذت‌بردن از فاکتورهای دیگری است.
مرسدس‌بنز 124 مجموعه‌ای کامل از نوآوری‌های متعدد، طراحی ماندگار و سواری لذت‌بخش است؛ محصولی که می‌تواند همزمان نقش یک خودرو لوکس و یک هیولای قدرتمند را ایفا کند. یک مرسدس‌بنز می‌بایست همواره مانند یک مرسدس‌بنز به نظر برسد؛ این جمله از برونو ساکو به‌خوبی نشان‌دهنده اهمیت ماندگاری پرستیژ، زیبایی و وقار یک محصول در گذر زمان است، نکته‌ای که کاملا در مورد 124 صدق می‌کند. در پایان از مالک محترم اتومبیل، جناب آقای مرادپور به جهت همکاری با خودروامروز نهایت تشکر را به عمل می‌آوریم.

نویسنده: سیدامیرحسین شکوهی

عکاس: روزبه نوروزیان

Copyright © 2015 - Asrekhodro by Daustany