• هوای پاک برای قصرهای متحرک!
  • هوای پاک برای قصرهای متحرک!
  • هوای پاک برای قصرهای متحرک!
  • هوای پاک برای قصرهای متحرک!
  • هوای پاک برای قصرهای متحرک!
  • هوای پاک برای قصرهای متحرک!
  • هوای پاک برای قصرهای متحرک!
  • هوای پاک برای قصرهای متحرک!
  • هوای پاک برای قصرهای متحرک!
  • هوای پاک برای قصرهای متحرک!
  • هوای پاک برای قصرهای متحرک!
هوای پاک برای قصرهای متحرک!هوای پاک برای قصرهای متحرک!هوای پاک برای قصرهای متحرک!هوای پاک برای قصرهای متحرک!هوای پاک برای قصرهای متحرک!هوای پاک برای قصرهای متحرک!هوای پاک برای قصرهای متحرک!هوای پاک برای قصرهای متحرک!هوای پاک برای قصرهای متحرک!هوای پاک برای قصرهای متحرک!هوای پاک برای قصرهای متحرک!
نگاهی به چهار سدان فول سایز لوکس هیبرید

هوای پاک برای قصرهای متحرک!

عصر خودرو - اگرچه تا چندین سال قبل خودروهای مجهز به قوای فنی هیبرید را تنها می شد در سبد محصولات بعضی خودروسازان (آن هم با تنوع بسیار کم) دید؛ اما امروزه به سبب تلاش‌های جمعی و همگانی در راستای کاهش آلایندگی‌ و حفاظت از محیط‌ زیست، و در نتیجه وضع قوانین و مقررات سختگیرانه زیست‌محیطی از یک طرف و تمایل روزافزون سازندگان خودرو به استفاده از پیشرانه‌های با بازدهی بالا( و در عین حال آلایندگی کم) از طرف دیگر، سبب شده است تا قلمرو خودروهای هیبرید به مراتب گسترده‌تر و فراگیرتر از قبل شود؛ بطوریکه در سگمنتی همچون سگمنت سدان های فول‌سایز لوکس نیز خودروسازانی همچون مرسدس‌بنز، ب‌ام و، لکسوس، پورشه و... برای محصولات پرآوازه و شاخص خود قابلیت انتخاب پیشرانه هیبرید را فراهم آورده‌اند و بقیه خودروسازان حاضر در این سگمنت نیز به استفاده هرچه بیشتر از قوای فنی هیبرید (و یا حتی تمام الکتریکی) ترغیب شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در ادامه، با هم نگاهی به چهار سدان فول‌سایز لوکس هیبرید مطرح در بازارهای جهانی خواهیم داشت. 
مرسدس بنز S560e
برای سال های متمادی، مرسدس بنز S-Class همواره بعنوان متر و معیاری برای سگمنت سدان های فول‌سایز لوکس شناخته شده و علی‌رغم مواجهه با رقبایی سرسخت از دیگر خودروسازان آلمانی، آمریکایی، ژاپنی و جدیدا کره‌ای، در تمامی این سال‌ها توانسته کماکان جایگاه خود را بعنوان پرسابقه‌ترین و برترین نماینده حاضر در این سگمنت حفظ کرده و با معرفی هر نسل، این جایگاه رفیع را ارتقا نیز ببخشد. نسل فعلی این خودرو که با کد W222 شناخته می‌شود در سال 2013 بطور رسمی به جهانیان معرفی شد(گفتنی است W222 شانزدهمین نسل از خودروهای پرچمدار برند مرسدس بنز از ابتدای فعالیت آن تاکنون و ششمین نسل از خودروهای پرچمدار بنز تحت نام و عنوان S-Class شناخته می‌شود) و مدتی پیش از فیس‌لیفت مدل 2018 این پرچمدار ساخته های مرسدس نیز رونمایی شد. نسخه پلاگین هیبرید این خودرو که پیش از این با کد S550e شناخته میشد، حالا در نسخه فیس‌لیفت با کد S560e شناخته میشود و علاوه بر تغییراتی در نمای ظاهری و کابین، تغییرات فنی قابل توجهی را نیز تجربه کرده است. پیشرانه V6 تویین توربو بنزینی خودرو قادر به تولید362 اسب‌بخار قدرت و 500 نیوتن‌متر گشتاور است که افزایش قدرت و گشتاوری معادل 33 اسب بخار و 20 نیوتن متر را در مقایسه با مدل قبلی نشان میدهد و در موتور مکمل الکتریکی نیز قدرت به 121 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور به 440 نیوتن متر رسیده است که مجموعه این قوای فنی  شتاب صفرتا صد 5 ثانیه‌ای را برای S560e به ارمغان می آورد. همچنین برد پیمایش S560e در حالت تمام الکتریکی در حدود 50 کیلومتر خواهد بود و این خودرو تنها صدی 2.1 لیتر بنزین (در سیکل ترکیبی) می‌سوزاند. ظرفیت باتری های S کلاس پلاگین هیبرید نیز از 8.7 به 13.5 کیلووات ساعت افزایش یافته است. S560e  به احتمال زیاد قیمت پایه‌ای فراتر از 95 هزار دلار خواهد داشت.
ب ام و 740e xDrive iPerformance
ششمین نسل از پرچمدار ساخته‌های این کمپانی باواریایی، که نادر فقیه‌زاده طراح ایرانی‌الاصل ب‌ام‌و یکی از اعضای کلیدی تیم طراحی آن بوده است؛ در سال 2015 به جهانیان معرفی شد تا ادامه دهنده راه پیشینیانش در نبرد با دشمن ابدی و ازلی یعنی S-Class باشد. خودرویی که به لطف بهره‌گیری از پیشرانه 2لیتری بنزینی توربو برای مدتی توانست در بازار کشورمان نیز حاضر باشد و توجه ثروتمندان و لوکس‌سواران ایرانی را به خود جلب کند اما اعمال قانون ممنوعیت ورود خودروهای بالای 40هزار دلار به واردات و حضور رسمی آن در بازار ایران پایان داد. نسخه پلاگین هیبرید سری7 اما با نام 740e xDrive iPerformance شناخته می‌شود که از یک پیشرانه 4سیلندر خطی 2لیتری توربوشارژردار بنزینی با قدرت 255 اسب‌بخار و گشتاور 400 نیوتن متر در ترکیب با یک موتور برقی بهره‌مند است که این قوای فنی در هماهنگی با یک گیربکس 8سرعته اتوماتیک، در مجموع قدرت و گشتاوری برابر با 322 اسب بخار و 500 نیوتن‌متر را برای 740e فراهم می‌آورد که با اتکا به این قوای فنی، این خودرو قادر است شتاب صفر تا صد حدودا 5.1 ثانیه‌ای و حداکثر سرعت 250 کیلومتر بر ساعت را به ثبت برساند. طبق اعلام و آزمایش عملی برخی منابع، برد پیمایش این خودرو در حالت تمام الکتریکی که از باتری لیتیوم یونی 9.2 کیلووات ساعتی بهره می‌برد، کمتر از 25 کیلومتر است. 740e قیمت پایه‌ای در حدود 90 هزار دلار دارد.
لکسوس LS500h
لکسوس LS از جایگاهی بسیار مهم و دست‌نیافتنی در تاریخ لکسوس برخوردار است چرا که LS گام اول تویوتا و زیرمجموعه نوپا و لوکس سازش در اواخر دهه 80 میلادی برای ورود جدی به بازی بزرگان و تقابل مستقیم با رقبای آلمانی و آمریکایی در بازار خودروهای لوکس بود و انصافا هم توانست نماینده سربلند و شایسته ای برای سازنده‌اش در میدان نبرد با نامداران و بزرگان باسابقه سگمنت خودروهای لوکس باشد. طراحی ساده و زیبا اما تا حدودی محافظه‌کارانه و سواری بسیار نرم و راحت و بی‌صدا تقریبا جز جدایی‌ناپذیر کاراکتر و هویت LS در تمامی نسل‌های قبلی این خودرو بود اما در نسل پنجم و جدید این خودرو اوضاع تا حدودی دگرگون شده‌است چرا که در نسل پنجم LS با طراحی هیجان انگیزتر و جسورانه‌تری روبرو هستیم مضاف بر اینکه سواری LS جدید حالا اسپرت‌تر از هر زمان دیگری احساس می‌شود. قوای فنی نسخه هیبرید این خودرو یعنی LS500h متشکل از یک پیشرانه V6 3.5 لیتری بنزینی و دو موتور برقی است که خروجی این مجموعه برابر با 354 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور بوده که LS500h با اتکا به این قوای فنی قادر است شتاب صفر تا صد حدودا 5.4 ثانیه ای را به ثبت برساند و برد پیمایش آن در حالت تمام الکتریکی چیزی در حدود 40 کیلومتر است.LS500h بطور استاندارد با آرایش دیفرانسیل عقب عرضه می شود اما امکان سفارش نسخه چهارچرخ متحرک(AWD) نیز برای آن فراهم است. قیمت پایه جهانی LS500h در محدوده 80 هزار دلار است.
پورشه پانامرا هیبرید
گرچه اولین نسل از پانامرا در اواخر دهه قبل میلادی معرفی و وارد بازارهای جهانی شد اما این کمپانی آلمانی از مدتها قبل در فکر ساخت و عرضه یک سدان اسپرت و لوکس با ویژگی های ناب و لذت‌بخش ‌یک پورشه اصیل بود و نمونه مفهومی پورشه 989 در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90  میلادی نیز حاصل چنین تفکری بود. اما حدود 20 سال بعد و بعد از معرفی پانامرا بود که این ایده در نهایت رنگ واقعیت به خود گرفت. نسل دوم و جدید پانامرا نیز که در سال 2016 رونمایی و با مدل 2017 روانه بازارهای جهانی شد؛  همانند نسل قبل دارای تیپ‌ها و مدل‌های متنوع و گوناگونی است که نسخه‌های هیبرید را نیز شامل میشود. البته گفتنی است نسل جدید پانامرا در دو اتاق فست‌بک و شوتینگ‌بریک تعریف شده که نسخه شوتینگ‌بریک با پسوند ((اسپرت توریسمو)) شناخته می‌شود و البته قوای فنی هایبرید برای هر دو نسخه قابل انتخاب است. پانامرا 4 E-Hybrid دارای پیشرانه V6 2.9 لیتری تویین‌توربو همراه با یک موتور برقی است که مجموعا قدرتی معادل 456  اسب‌بخار و گشتاور 700 نیوتن‌متر را تولید کرده و از طریق سیستم چهارچرخ متحرک AWD روانه چرخ‌ها می‌کند. 4 E-Hybrid با اتکا به این قوای فنی، شتاب صفر تا صد برابر با 4.5 ثانیه و حداکثر سرعت 277 کیلومتر بر ساعت را داراست. در نسخه Turbo S E-Hybrid اما پانامرا از یک پیشرانه V8 چهار لیتری تویین‌توربو همراه با یک موتور برقی بهره می‌گیرد که این قوای فنی مجموعا قادر به تولید قدرت خیره‌کننده 671 اسب بخار و حداکثر گشتاور 850 نیوتن متر است که با یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک جفت و جور می‌شود. این نسخه هیجان‌انگیز از پانامرا طبق ادعای پورشه صدی 2.9 لیتر بنزین می سوزاند، شتاب صفر تا صدی معادل 3.4 ثانیه و حداکثر سرعت 309 کیلومتر بر ساعت داشته و در حالت تمام الکتریکی برد پیمایش آن حدود 49 کیلومتر است.گفتنی است قیمت نسخه 4 E-Hybrid از 99 هزار دلار شروع می‌شود که این رقم برای نسخه Turbo S E-Hybrid ، 184 هزار دلار است.

*نویسنده: علی کریمی

Copyright © 2015 - Asrekhodro by Daustany