• کارنامه لوکس در 96
  • کارنامه لوکس در 96
  • کارنامه لوکس در 96
  • کارنامه لوکس در 96
کارنامه لوکس در 96کارنامه لوکس در 96کارنامه لوکس در 96کارنامه لوکس در 96
بررسی تغییر و تحولات بازار خودروهای لوکس در سالی که گذشت

کارنامه لوکس در ۹۶

عصر خودرو - بازار خودروهای لوکس در سال ۹۶ را می توان به سه بازه زمانی کاملا متفاوت یعنی قبل از بسته شدن ثبت سفارش های واردات، دوره بسته بودن ثبت سفارش ها و همچنین بعد از بازگشایی آنها تقسیم کرد و به نوعی بیشترین تغییر و تحولات این بازار نیز در نیمه دوم سال رخ داد که از جمله مهمترین آنها می توان به افزایش چند صد میلیون تومانی قیمت برخی از مدلها، ممنوعیت واردات خودروهایی با قیمت بیش از ۴۰ هزار دلار و همچنین بالا رفتن نرخ تعرفه های گمرکی اشاره کرد.

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در واقع با وجود شرایط و محدودیت های فعلی، نام برخی از برندها و یا مدلهای لوکس از فهرست خودروهای سواری مجاز برای ورود به کشور حذف شده است و بنابراین می توان انتظار داشت که تا چند ماه آینده، نمونه صفرکیلومتر خیلی از این خودروها در بازار داخلی نایاب شود و به همین علت است که همچنان ثبات و یا حتی رشد قیمت آنها در بازار، ادامه دار خواهد بود. با این مقدمه، در ادامه نگاهی داریم به اخبار و تحولات بازار خودروهای لوکس در سال 96 و همچنین خودروهای لوکسی که در این سال به بازار داخلی راه پیدا کرده و یا از حضور در میدان رقابت، باز ماندند.
در ماه های آغازین سال 96 و تا پیش از بسته شدن ثبت سفارش واردات خودرو، خبرهای مختلفی مبنی بر ورود مدلها و یا حتی برندهای جدید به بازار ایران شنیده می شد و انتظار می رفت که برخی از خودروهای معرفی شده در نمایشگاه بین المللی خودرو تهران در سال گذشته، طبق وعده نمایندگان وارد کننده آنها، در نیمه نخست سال 96 به بازار عرضه شوند که متاسفانه بخشی از این وعده ها محقق نشد. همچنین در اوایل خرداد ماه امسال و بعد از یک وقفه چند ماهه، مجددا مجوز شماره گذاری برای خودروهای تولید و مونتاژ آمریکا (که برند آنها اروپایی یا آسیایی بود) صادر شد و بدین ترتیب تعداد زیادی از مدلهای X3 و X4 ب‌ام‌و که مدت نسبتا زیادی به صورت بلاتکلیف در گمرکات کشور و یا حتی اتوگالری ها و پارکینگ منازل شخصی خوابیده بودند، موفق به دریافت پلاک ملی شدند و البته اگرچه انتظار می رفت که این اتفاق، تا حدی موجب کاهش قیمت این مدلها در بازار شود اما با توقف طولانی مدت ثبت سفارش ها، مجددا شاهد افزایش قیمت ها بودیم. در این میان، نسل جدید ب‌ام‌و سری 5 با مدل 530i نیز مجوز ورود به ایران را دریافت کرد، هرچند که واردات این مدل با توجه به شرایط و محدودیت های مطرح شده، در مدتی نسبتا کوتاه صورت گرفت و در حال حاضر هم امکان واردات آن به کشور وجود ندارد.
یکی از برندهای لوکسی که پس از تعیین قوانین جدید و در واقع ممنوعیت واردات خودروهایی با قیمت بیش از 40 هزار دلار، به طور کلی از ورود به بازار ایران منع شد، پورشه بود که اخیرا با دو مدل ماکان و 718 باکستر در این رقابت حضور داشت و اگرچه در حال حاضر واردات آنها متوقف شده است اما همچنان ماکان به عنوان یکی از محبوب ترین و پر فروش ترین خودروهای لوکس و گران قیمت در کشور شناخته می شود. از طرفی ولوو هم که قرار بود مجددا توسط نماینده هیکو اسپرتیو و با دو مدل XC90 و S90 به کشور وارد شود، با مشکل تعیین حداکثر قیمت برای خودروهای وارداتی مواجه شد و البته فعلا و علیرغم تلاش هایی که توسط نمایندگی صورت گرفته است، پای مدلهای ارزان تر این برند نیز به بازار داخلی باز نشده است.
در سالی که گذشت، اگرچه قوانین و شرایط واردات خودرو موجب کمرنگ تر شدن حضور برندهای لوکس و تنوع محصولات آنها در بازار داخلی شد، اما ورود فولکس واگن به عنوان یک برند مشهور آلمانی و با دو مدل پاسات و تیگوان، فضای این بازار را تا حدی متحول کرد و از طرفی دی‌اس نیز با معرفی و پیش فروش کراس اوور لوکس خود یعنی DS7 Crossback، یک گزینه جدید و متفاوت را در اختیار مشتریان این سگمنت قرار داد. علاوه بر این موارد، در زمستان 96 بود که اتومبیل های کوچک و پریمیوم برند مینی نیز توسط پرشیا خودرو پاگُشا شدند و این درحالیست که فعلا واردات محصولات ب‌ام‌و، شامل مدلهای ارزان تر آن یعنی سری 1 هاچ بک (5 درب)، سری 2 کوپه و کبریولت و همچنین سری 2 اکتیو تورر می شود.

* نویسنده: اشکان هرمزی

Copyright © 2015 - Asrekhodro by Daustany