• بازگشت اسطوره ایتالیا
  • بازگشت اسطوره ایتالیا
  • بازگشت اسطوره ایتالیا
  • بازگشت اسطوره ایتالیا
بازگشت اسطوره ایتالیابازگشت اسطوره ایتالیابازگشت اسطوره ایتالیابازگشت اسطوره ایتالیا
به مناسبت قطعی‌شدن تولید لانچیا استراتوس جدید؛

بازگشت اسطوره ایتالیا

عصر خودرو- خودروهای کمی در سطح جهانی آنقدر مهم و تاثیرگذار بوده‌اند که خودروسازان تصمیم بگیرند برای بزرگداشت‌شان، محصولی جدید با نام و ظاهری شبیه عرضه کنند.

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، مرسدس بنز گالوینگ افسانه‌ای را با SLS تکریم کرد و مینی، فولکس بیتل جدید و فیات 500 نیز هر کدام اهمیت اجداد بزرگشان را یادآور شدند. لانچیا اما با آنکه یکی از پرافتخارترین نام‌ها در جهان خودرو است، امروزه وضعیت چندان خوبی ندارد و به احتمال زیاد در طی 2 سال آینده کلا از صحنه روزگار محو خواهد شد. اما این باعث نشد تا عده‌ای از علاقه‌مندان در سال 2010 و با همکاری استودیو پینین‌فارینا، نسلی جدید از لانچیا استراتوس را تولید کنند. حال خبر آمده که پس از 8 سال، بالاخره با رفع برخی موانع، امکان تولید استراتوس جدید فراهم شده و این خودرو در تیراژی اندک تولید خواهد شد.


حسادت عموزاده‌ها
لانچیا استراتوس برای اولین‌بار به عنوان یک خودرو مفهومی در سال 1970 رونمایی شد. این خودرو عجیب و استثنایی، توسط مارچلو گاندینی طراحی شده بود و نظر مثبت مدیران لانچیا و علاقه‌مندان را به خود جلب کرد. سال بعد اما یک خودرو مفهومی جدید با نام استراتوس HF معرفی شد که کمتر از 2 سال بعد با تغییراتی جزئی راهی خط تولید شد. لانچیا استراتوس خودرویی موتور وسط بود که برای حضوری موفق در مسابقات رالی طراحی شده بود و از پیشرانه V6 فراری به حجم 2.4 لیتر و قدرت 190 اسب بخار بهره می‌جست. این پیشرانه روی فراری دینو و فیات دینو نیز نصب شده است. استراتوس توانست 3 دوره متوالی قهرمانی را برای لانچیا به ارمغان آورده، در باقی فصل‌ها نیز در چندین رالی مقام اول را کسب کند. حتی لانچیا با این خودرو در لمان نیز شرکت کرد و توانست در کلاس خود روی سکو برود. اما در نهایت فیات به عنوان مالک لانچیا، ترجیح داد تا با مدل 131 خودش در مسابقات رالی شرکت کند. به همین خاطر تولید استراتوس پس از عرضه 472 دستگاه خاتمه یافت و دیگر به صورت رسمی نیز در مسابقات رالی شرکت نکرد. این آخرین باری نبود که استراتوس اسیر حسادت برادران هموطنش می‌شد!
برای زنده‌کردن یاد و خاطره استراتوس مدل‌های مختلفی توسط استودیوهای متعدد به نمایش درآمده است. اولین مدل لانچیا Sibilo بود که در سال 1978 و براساس شاسی استراتوس توسط برتونه ساخته شد و این استودیو امید داشت تا به عنوان نسل بعدی این خودرو عرضه شود. در سال 1997 اما استودیو سوئیسی اسبارو، خودرویی مفهومی با نام Ionos را در نمایشگاه ژنو معرفی کرد که براساس پلت‌فرم پورشه 911 ساخته شده و مجهز به پیشرانه V10 ترکیبی از دو پیشرانه 5 سیلندر لانچیا بود. 3 سال بعد نیز استودیو ایتالیایی استولا، مدل S81 Stratos را به نمایش گذاشت که شباهت قابل توجهی به لانچیا استراتوس داشت. نکته مهم این خودرو این بود که توسط طراح اولین استراتوس یعنی مارچلو گاندینی طراحی شده بود. این خودرو در حقیقت برای نمایش توانایی‌های استودیو استولا ساخته شده بود و هرگز قرار نبود تولید شود. در سال 2005 نیز شرکت مهندسی بریتانیایی Fenomenon سعی در زنده‌کردن لانچیا استراتوس داشت که به تحقق نپیوست.
در سال 2010 اما استراتوس به صورت جدی‌تری راهی میدان شد. میشائیل اشتوشک و پسرش ماکسیمیلیان، شدیدا به ایده Fenomenon علاقه‌مند شدند و برای این کار به سراغ پینین‌فارینا رفتند تا برایشان یک استراتوس جدید بسازد. پینین فارینا برپایه پلت‌فرم فراری F430 اسکودریا، یک بدنه جدید با ظاهری که دقیقا تداعی‌کننده استراتوس اصلی بود، طراحی کرد. ظهور این خودرو در سال 2010 غوغایی به پا کرد و اخبار ضد‌و‌نقیضی در مورد تولید آن در تیراژی کمتر از 50 دستگاه در رسانه‌ها منتشر شد. اما این بار هم پای فراری به میدان باز شد و این دوست و یار دیرین لانچیا، اجازه ساخت چنین خودرویی را به همکار دیرینه‌اش یعنی پینین‌فارینا نداد. لانچیا و فیات هم از این پروژه حمایت نکردند تا تنها یک استراتوس جدید تولید شود.


بازگشت غرورآمیز
همه این 8 سال برای رایزنی و پیدا‌کردن مسیری برای دورزدن فراری طول کشید تا آنکه همین چند روز پیش، دوباره استراتوس به تیتر اصلی رسانه‌های خودرویی جهان بدل شود. گویا تلاش‌های فراری و فیات برای کنار زدن عموزاده عزیزشان چندان هم موفقیت‌آمیز نبوده و قرار است تا 25 دستگاه استراتوس جدید تولید شود. اما برای این کار، مدیران پروژه به سراغ کمپانی سومی رفته‌اند که به‌تازگی در یک پروژه دیگر برای کنار زدن فراری تلاش قابل توجهی داشته است. کمپانی Scuderia Glickenhaus توسط جیم گلیکنهاوس برای ساخت فراری P4/5 مسابقه‌ای تاسیس شد، بعد از آنکه فراری دیگر به تیم گلیکنهاوس پیشرانه و قطعات یدکی نفروخت. در نهایت از همان پروژه نیز خودرویی جدید با نام SCG-003 سر بیرون آورد که توسط شرکت مهندسی Manifattura Automobili Torino ساخته می‌شود. این گروه اما قرار است تا استراتوس جدید را نیز تولید کند. MAT در نظر دارد تا براساس پلت‌فرم تغییر یافته فراری F430 و متعلقات فنی آن، این خودرو را عرضه کند. اعلام شده قرار است استراتوس در دو تریم اصلی ساده و سافاری عرضه شود که دومی شباهت زیادی به خودروهای رالی دهه 70 میلادی خواهد داشت. هر دو نمونه اما از پیشرانه V8 به حجم 4.3 لیتر و قدرت 550 اسب بخار بهره خواهند برد که استراتوس 1250 کیلوگرمی را در کمتر از 3.3 ثانیه از سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می‌رساند. انتظار می‌رود استراتوس جدید در نمایشگاه ژنو آتی در ماه مارس به نمایش درآمده، تحت برند لانچیا عرضه نشود.

Copyright © 2015 - Asrekhodro by Daustany