• سریع‌ترین و قوی‌ترین خودرو جگوار را بشناسید
  • سریع‌ترین و قوی‌ترین خودرو جگوار را بشناسید
  • سریع‌ترین و قوی‌ترین خودرو جگوار را بشناسید
  • سریع‌ترین و قوی‌ترین خودرو جگوار را بشناسید
  • سریع‌ترین و قوی‌ترین خودرو جگوار را بشناسید
  • سریع‌ترین و قوی‌ترین خودرو جگوار را بشناسید
  • سریع‌ترین و قوی‌ترین خودرو جگوار را بشناسید
  • سریع‌ترین و قوی‌ترین خودرو جگوار را بشناسید
  • سریع‌ترین و قوی‌ترین خودرو جگوار را بشناسید
  • سریع‌ترین و قوی‌ترین خودرو جگوار را بشناسید
سریع‌ترین و قوی‌ترین خودرو جگوار را بشناسیدسریع‌ترین و قوی‌ترین خودرو جگوار را بشناسیدسریع‌ترین و قوی‌ترین خودرو جگوار را بشناسیدسریع‌ترین و قوی‌ترین خودرو جگوار را بشناسیدسریع‌ترین و قوی‌ترین خودرو جگوار را بشناسیدسریع‌ترین و قوی‌ترین خودرو جگوار را بشناسیدسریع‌ترین و قوی‌ترین خودرو جگوار را بشناسیدسریع‌ترین و قوی‌ترین خودرو جگوار را بشناسیدسریع‌ترین و قوی‌ترین خودرو جگوار را بشناسیدسریع‌ترین و قوی‌ترین خودرو جگوار را بشناسید
جگوار XE SV Project ۸، محصول جدید بخش خودروهای ویژه جگوار

سریع‌ترین و قوی‌ترین خودرو جگوار را بشناسید

عصر خودرو- بخش SVO شرکت خودروسازی جگوار، به‌عنوان تولیدکننده خودروهای ویژه و تقویت شده این برند، چندی قبل خبر از تولید یک خودرو جدید داد، خودرویی که بر اساس سدان XE ساخته شده است و هم‌اکنون عنوان سریع‌ترین و قوی‌ترین خودرو جگوار را از آن خود کرده است و با سرعت بیش از ۳۲۰ کیلومتر در ساعت و شتاب کمتر از ۳.۵ ثانیه، هم‌اکنون یکی از سریع‌ترین خودروهای سدان جهان نیز هست. در این بخش آنچه باید در مورد پروژه جدید SVO، خودرو XE SV Project ۸ بدانید را مرور می‌کنیم.

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، بخش SVO با نام کامل Special Vehicle Operations یکی از زیرمجموعه‌های جگوار است که وظیفه تولید خودروهای خاص از محصولات این برند را بر عهده دارد. این شرکت در جدیدترین پروژه خود، پس از حدود یک سال کار فشرده مهندسی، خودروی XE SV Project 8 را عرضه کرده است، خودرویی که سریع‌ترین و قوی‌ترین محصول جگوار است و به‌راحتی می‌تواند با خودروهای کوپه اسپرت در جهان رقابت کند.
* جگوار برای این خودرو از موتور 5 لیتری V8 سوپرشارژر استفاده کرده است که نمونه آن را می‌توان روی دیگر محصولات اسپرت جگوار هم دید اما هیچ‌یک از آن‌ها نمی‌توانند قدرت 592 اسب بحار (یا عدد زیبای 600PS) را تولید کنند تا به این ترتیب این خودرو در حال حاضر قدرتمندترین خودرو خیابانی جگوار باشد.
* ترکیبی از موتور پرقدرت، گیربکس هشت سرعته با تعویض دنده‌های سریع البته بدنه سبک‌سازی شده درنهایت باعث می‌شود این خودرو در مدت تنها 3.3 ثانیه به‌سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد که برای یک سدان سایز متوسط عدد بسیار خوبی است.
* جگوار XE SV Project 8 واقعا یک هیولا است و به‌عنوان یک سدان می‌تواند به‌سرعت بیش از 320 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند که رقم بسیار بالایی است و حتی از می‌تواند به خودروهای اسپرت دو در بازار هم تنه بزند. به‌علاوه این خودرو هم‌اکنون سریع‌ترین جگوار با مجوز تردد در خیابان است.
* مشتریان این خودرو خیلی خاص هستند و تنها 300 نفر می‌توانند این خودرو را در اختیار بگیرند. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته توسط جگوار و با توجه به اعلام رسمی این شرکت، درمجموع تنها 300 دستگاه از این خودرو تولید خواهد شد در سرتاسر جهان توزیع می‌شود. البته جگوار هنوز آمار جزییات بازارهای فروش این خودرو را منتشر نکرده است اما آنچه می‌دانیم این خودرو قطعا در بازاری مانند انگلستان و استرالیا به فروش نخواهد رسید چراکه تمامی خودروهای تولید شده فرمان چپ خواهند بود و به این ترتیب بیش از هر چیز برای بازار آمریکا در نظر گفته شده‌اند.
* جگوار XE SV Project 8 نخستین خودرو خیابانی جگوار است که به دیسک‌های ترمز سرامیکی مجهز شده است. فناوری ترمز این خودرو مشابه فناوری است که تیم‌های فرمول یک در خودروهای خود استفاده می‌کنند و به این ترتیب این خودرو پرقدرت، توان بالایی برای توقف دارند. دیسک‌های ترمز 400 میلی‌متری و وجود 6 کالیپر ترمز باعث شده این خودرو قوی‌ترین ترمز را در میان تمامی محصولات جگوار تا به حال داشته باشد.
* جگوار چندی قبل با سرمایه‌گذاری 25 میلیون دلاری، یک مرکز تولید جدید برای بخش خودروهای ویژه خود ساخته است و XE SV Project 8 نخستین خودرویی است که در این مرکز تولید خواهد شد.
* هرچند XE SV Project 8 مجوز تردد در خیابان‌ها را دارد اما می‌توان از آن به‌عنوان یک خودروی مسابقه‌ای هم استفاده کرد. این خودرو در مدل‌های ویژه پیست با نام پکیج Track Pack به فروش می‌رسد. این خودروها تنها دو صندلی در جلوی دارند اما مدل‌های خیابانی چهار صندلی دارند.
* جگوار XE SV Project 8 هرچند در ظاهر مشابه خودروهای تولید شده در خط تولید جگوار است اما در بخشی جدا در SVO به‌صورت کاملا دست‌ساز تولید می‌شود.
* برای کنترل نیرو و به‌ویژه گشتاور وحشتناک این خودرو، از سیستم چهارچرخ محرک ویژه جگوار استفاده شده است چراکه اگر غیر از این بود با هر شتاب گیری، تایرها دود می‌شد. این سیستم به‌صورت اختصاصی برای نصب بر روی XE SV Project 8 باز طراحی شده است و می‌تواند 75درصد نیرو را به چرخ‌های عقب برساند. به این ترتیب هرچند در زمان شتاب گیری نیرو به چهارچرخ می‌رسد اما در عین حال می‌توان با این خودرو دریفت زد. سیستم انتقال قدرت این خودرو شبیه به چیزی است که پیش از این در جگوار F-Type SVR دیده‌ایم.
* هرچند ظاهر این خودرو شبیه به XEهای دیگر است اما برای داشتن یک خودرو خاص، جگوار مجبور به اعمال تغییراتی در بدنه خودرو شده است. بخشی از این موضوع به دلیل لزوم تغییرات فنی است چراکه به‌عنوان نمونه برای هوارسانی بهتر به موتور خودرو ناچار به اعمال تغییراتی در درب موتور و سپرها شده‌اند. بخشی دیگر از این موضوع به آئرودینامیک خودرو بازمی‌گردد و درنهایت بخشی از این موضوع به لزوم کاهش وزن مربوط است، جایی که بخش زیادی از پنل‌های بدنه از فیبر کربن ساخته شده‌اند تا وزن خودرو کاهش پیدا کند. 75درصد پنل‌های بدنه این خودرو کاملا جدید هستند و در حقیقت تنها چیزی که از XEهای خیابانی در این خودرو می‌بینید سقف و درب‌های جلوی است.
* برای افزایش پایداری خودرو و چسبندگی بیشتر، بخش SVO ناچار به استفاده از تایرهای بزرگ‌تر شده است و به این ترتیب تایری با عرض 305 سانتی‌متر در چرخ‌های عقب به کار گرفته شده است. عریض‌تر شدن محور عقب باعث شده مهندسان جگوار ناچار به تغییرات در پنل‌های کناری شوند و به‌عنوان عرض درب‌های عقب 55 میلی‌متر بیشتر شده است تا از این طریق تایر خودرو پوشش داده شود. برای این منظور طراحان SVO ناچار شده‌اند درب عقب را به‌طور کامل و به‌صورت دست‌ساز دوباره تولید کنند تا قوس لازم برای پوشش تایر ایجاد شود. تغییرات البته محدود به این نیست چراکه در محور جلو هم برای جا دادن رینگ 20 اینچی آلومینیومی، مهندسان SVO ناچار شده‌اند حتی جای چراغ جلو را هم اندکی تغییر دهند و به این ترتیب چراغ جلوی این خودرو 14 میلی‌متر جلوتر از مدل‌های عادی نصب شده است.
* خودرو برای آنکه بتواند در سرعت‌های بالای 300 کیلومتر در ساعت پایدار باشد دوباره به تونل باد فرستاده شده و بخش‌های آئرودینامیک خودرو به‌طور کامل از نو طراحی شده است. به این ترتیب با کمک دیفیوزر و بال عقب و بخش زیرین سپر جلو، مهندسان SVO توانسته‌اند خودرویی را طراحی کنند که در سرعت 300 کیلومتر در ساعت، 122 کیلوگرم نیروی رو به پایین ایجاد می‌کند، امری که درنهایت موجب افزایش پایداری خودرو می‌شود. بال بزرگ عقب این خودرو قابلیت تنظیم دارد و راننده می‌تواند برحسب شرایط جاده یا پیست، میزان نیروی رو به پایین را تنظیم کند. علاوه بر بال عقب، ضربه‌گیرهای سیستم تعلیق هم به‌صورت الکترونیکی قابل تنظیم هستند و راننده می‌تواند برحسب مسیر تردد، آن‌ها را در وضعیت‌های مختلف تنظیم کند. بخش زیرین این خودرو نیز کاملا صاف و یکدست است تا جریان هوا به‌خوبی بتواند از آن عبور کند هرچند دیفیوزر عقب می‌تواند عبور هوا را برای افزایش پایداری بخش عقب خودرو مدیریت کند.
* برای انتقال نیروی موتور به محورها، از یک گیربکس هشت سرعته استفاده شده است. مشابه این گیربکس را در محصولات تولیدی جگوار می‌بینیم اما مهندسان SVO برای رسیدن به بهترین نتیجه گیربکس را بار دیگر تقویت کرده‌اند تا بتواند از پس توان 600 اسب بخاری این خودرو برآید.
* دیفرانسیل عقب این خودرو از نوع فعال الکترونیکی انتخاب شده است و به این ترتیب می‌تواند برحسب تنظیمات مورد نظر راننده، میزان گشتاور منتقل شده به چرخ‌ها را کنترل کند تا خودرو همواره بهترین چسبندگی را به مسیر داشته باشد. برای کنترل فشار بر روی این بخش و خنک نگه‌داشتن آن، یک خنک‌کن روغن بر روی آن نصب شده است.
* جگوار قیمت این خودرو را با توجه به سطح بسیار بالای مهندسی آن و البته تولید بسیار محدودش معادل 150هزار پوند اعلام کرده است. شاید این رقم به نظر بالا باشد اما وقتی بدانید سدان‌های اندکی در جهان می‌توانند با سرعت این خودرو حرکت کنند قطعا پرداخت این رقم قابل توجیه خواهد بود.

Copyright © 2015 - Asrekhodro by Daustany