• پشت فرمان آقای ستاره
  • پشت فرمان آقای ستاره
  • پشت فرمان آقای ستاره
  • پشت فرمان آقای ستاره
  • پشت فرمان آقای ستاره
  • پشت فرمان آقای ستاره
  • پشت فرمان آقای ستاره
پشت فرمان آقای ستارهپشت فرمان آقای ستارهپشت فرمان آقای ستارهپشت فرمان آقای ستارهپشت فرمان آقای ستارهپشت فرمان آقای ستارهپشت فرمان آقای ستاره
آزمایش رانندگی با مرسدس بنز C۱۸۰ مدل ۲۰۱۷ در استانبول؛

پشت فرمان آقای ستاره

عصر خودرو- از آنجایی که در کشورهایی همچون ترکیه به دلیل مالیات بالا، هزینه سوخت و همچنین میزان آلایندگی آن از اهمیت خاصی برخوردار است؛ کمپانی های تولیدکننده برای آنکه بتوانند سهمی در بازار این دسته از کشورها داشته باشند، خودروهایی با حجم موتور پایین را به بازار عرضه می کنند.

به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، مرسدس بنز C180 آزمایش شده به موتور 1595 سیسی توربو مجهز است که میتواند حداکثر قدرت 154 اسب بخار در دور موتور 5300 دور در دقیقه تولید کند. شاید این موتور 1.5 لیتری 4سیلندر16 سوپاپه بتواند برای ترددهای شهر کافی باشد اما احتمال موفقیت شما در مانورهای خیابانی حتی در برابر تویوتا GT86 آنچنان زیاد نیست. انتقال قدرت در مرسدس بنز C180 از طریق گیربکس 7سرعته G-Tronic Plus به محور عقب صورت میگیرد و حداکثر گشتاور 250 نیوتن متری این خودرو که از دور 1200 تا 400 به دست می آید، موجب دستیابی به شتاب قابل توجه 8.5 ثانیهای میشود. حداکثر قدرت مدل C200 که به تعداد محدود در بازار ایران حضور دارد به 184 اسببخار میرسد و با گشتاور 300نیوتن متری حدود یک ثانیه شتاب بهتری در مقایسه با مدل آزمایش شده ارائه میکند. مرسدس بنز برای سهولت رانندگی در شرایط مختلف با قرار دادن کلید Drive Mode در این خودرو امکان برنامه ریزی عملکرد خودرو با تغییر کارکرد گیربکس، موتور و ... در 5 حالت را در اختیار راننده قرار میدهد. C180 با ظرفیت 7+41 لیتری مخزن سوخت، به ازای هر 100 کیلومتر تردد در شهر 7.4 لیتر و در جاده 4.9 لیتر مصرف میکند و به طور ترکیبی مصرف آن به 5.9 لیتر خواهد رسید.

دمیدن روح با اصالت
اگر بخواهیم در یک نگاه تغییرات نمای داخلی آخرین نسل مرسدس بنز C کلاس با نسل قبلی خود را بیان کنیم، فقط میتوان گفت «یک دگرگونی رویایی». تغییر در داشبورد همچون دریچه های سیستم تهویه، قالب فرمان، چیدمان کلیدها و درکل ارگونومی ادوات داخلی و کنسول میانی تلفیقی از لوکس و اسپرت است البته در کنار همه اینها طرح و صندلی های 16 حالته با قابلیت پکیج 3حافظه داخلی و گرمکن سهحالته آن، همچنان اسپرت و دل چسب است. سیستم صوتی در خودروهای امروزی از اهمیت خاصی برخوردار است و کمپانی های خودروساز برای هرچه بهتر شدن خروجی صدا و طول عمر بالای آن، با کمپانی هایی همکاری میکنند که سابقه درخشانی داشته باشد و C کلاس جدید از برند Burmester استفاده کرده که از سال 1977 بطور تخصصی به تولید سیستم برای کمپانی هایی همچون پورشه، بوگاتی و مرسدس بنز پرداخته است. سیستم صوتی این خودرو در مجموع 590 وات خروجی دارد و ترکیبی از 13 اسپیکر (50W×7 و 120W×2) و آمپلی فایر 9 کاناله است.  با توجه به اینکه زیبایی نمای داخلی آن با تغییرات قابل لمس، چندین برابر شده است اما در طراحی آن بیشتر از زوایای بسیار نرم و منحنی استفاده شده و درکل نمیتوان قاطعانه گفت آنچنان جوان پسند است؛ حتی جالب اینجاست که از این طراحی روی برادر بزرگترش مرسدس بنز Eکلاس هم پیاده سازی شده است.  برخلاف نسل های قبل این بار صفحه نمایش 7 اینچی لمسی تمام رنگی را از دل داشبورد بیرون کشیده اند و نمونه سفارشی آنهم 8.4 اینچی است. این خودرو مجهز به نورپردازی داخلی با قابلیت تغییر طیف آن در سه رنگ سفید، آبی و نارنجی است. وسط کنسول میانی همچون نسلهای قبل، کلیدهای کنترل کننده دیده میشود با این تفاوت که یک صفحه لمسی به جمع آنها پیوسته است. به غیر از تنظیمات سیستم صوتی، کلیدهایی همچون فعال کننده سنسورهای پارک اولتراسونیک، تنظیم کننده وضعیت رانندگی و استارت/استاپ موتور در توقف ها دور هم جمع شده اند.
سیستم کروز کنترل از دیگر امکانات کارآمدِ این خودرو سدان آلمانی به حساب می آید.

چشمان شکارچی
در نمای بیرونی تغییراتی دیده میشود که اشتیاق برای سواری با آنرا چندین برابر میکند. قالب بدنه Cکلاس جدید، امتیازات مثبت نسل قبل را به ارث برده و به لطف تغییر چراغهای جلو و عقب به علاوه طرح جدید صندوق عقب، ظاهری بسیار دلچسب ایجاد کرده است. چراغ های جلو از سیستم «High Beam Assist» بهره میبرد که این تکنولوژی برای تقسیم نور برای خودروهایی که از رو به رو می آیند، به کار می آید به نوعی که نور را بر اساس فاصله و مکان خودرو تغییر می دهد تا دید راننده خودرو مقابل به خطر نیفتد. روی سپرهای جلو و عقب در مجموع 12 سنسور تعبیه شده که با کمک آنها سیستم هشداردهنده پارک «Active Parking Assist» قابل کاربرد است؛ این سیستم با توجه به وجود سنسورها و دوربین های کمکی قادر است وضعیت 360 درجه خودرو را در صفحه نمایش به تصویر کشد تا راننده با کمک آن خودرو را پارک کند.

به غیر از آن سیستم «Active Curve lllumination» برای دید بهتر زاویه براساس مسیر حرکت در پیچ ها، زاویه چراغ را تغییر میدهد تا نقطه کور و تاریک وجود نداشته باشد.

تمام محصولات مرسدس بنز به سیستمی تجهیز شده اند به نام هشدار کمکی «attention Assist»، کارکرد آن با آنالیز 70 پارامتر مختلف از وضعیت صورت تا رانندگی بوده که با یک هشداردهنده وسط صفحه کیلومتر به شکل یک فنجان قهوه نشان داده می شود، البته این سیستم در مسیرهای طولانی و برون شهری کارآمد است. طراحان با کمی تغییرات و استفاده از آلیاژ آلومینیوم در ساخت شاسی آن توانستند وزن اتاق W205 را تا 100 کیلوگرم کاهش دهند که همین میزان در مصرف سوخت و بسیاری از پارامترهای دیگر تاثیر مثبت دارد. یک مورد که شاید برایتان جالب باشد اینکه به صورت استاندارد طول این خودرو 4686 میلیمتر است اما در صورت استفاده از پکیج AMG براساس تغییرات در سپرها، طول آن به 4756 میلیمتر خواهد رسید و حتی عرض آن هم 29 میلیمتر افزایش خواهد یافت، در صورتیکه ارتفاعش 16 میلیمتر کم خواهد شد. حجم صندوق بار آن با توجه به تغییراتی که در ظاهر بدنه و تغییر چیدمان صندلی های ردیف عقب، از 356 لیتر به 480 لیتر رسیده است.

لذت سواری با مرسدس
با وجود آنکه این خودرو به رینگ های 18 اینچی مجهز بود و لاستیک های 45/225 در جلو و 40/245 روی محور عقب سوار بود اما به لطف سیستم های تعلیق چندنقطه ای قابل تنظیم بادی (AirMatic) و قابل تنظیم براساس وضعیت رانندگی، اصالت بنز را به رخ می کشید و ضربه ها را به حداقل خود رسانده بود. سیستم های رانندگی که راننده میتواند توسط کنترلر وسط کنسول میانی تنظیم کند به اینصورت است که در 5 حالت، اسپرت، اسپرت پلاس، نرمال یا راحت، وضعیت بهینه (ECO) و تنظیمات فردی قابل دسترسی است.
در وضعیت بهینه (ECO) به غیر از کنترل تزریق سوخت و تعویض دنده در دورهای پایین، سیستم Start/Stop موتور را فعال میکند تا در صورت توقف کامل و فشردن پدال ترمز بیش از 10 ثانیه موتور غیرفعال شود. وضعیت بعدی اسپرت بوده که با بهینه کردن گشتاور و تغییر وضعیت سیستم تعلیق عملکرد خودرو را افزایش میدهد و در حالت اسپرت پلاس، به غیر از تسریع در عملکرد ترمز و گیربکس، بهبودی پاسخ دریچه گاز به علاوه افزایش هوشمندی فرمان از تغییرات این حالت هستند. در حالت عادی یا راحت همه چیز به حالت استاندارد خود باز می گردد و با انتخاب وضعیت تنظیمات فردی، میتوان هر قسمت (موتور، تعلیق، فرمان) را به صورت جداگانه تنظیم کرد. حالت اسپرت پلاس را فعال کردیم تا بتوانیم کمی C180 را به چالش بکشیم و تست شتاب را در بهترین شرایط با این خودرو تجربه کنیم. با اینکه پیشرانه آنچنان قدرتمندی نداشت اما بازهم سعی داشت پرچم مرسدس را بالا نگه دارد و شتاب صفر تا 100 تست شده آن به زمان 9.2 ثانیه رسید.
مرسدس بنز C کلاس در سال 2014 توانست از Euro NCAP، 5 ستاره ایمنی دریافت کند و با وجود دیسک 330 میلیمتری جلو و 300 میلیمتری عقب سعی بر کاهش مسافت برای توقف دارد. یکی از سیستم های بسیار کارآمد در ترمز این خودرو، ترمز فوق امن (Pre Safe Brake) است و این سیستم را میتوان از فهرست وسط صفحه کیلومتر فعال یا غیرفعال کرد. کاربرد آن زمانی بوده که سرعت خودرو کمتر از 70 کیلومتر در ساعت باشد و اگر فاصله با مانع پیشرو به حد قرمز رسید و پس از علائم هشداردهنده، راننده واکنشی برای کاهش سرعت نشان نداد، سیستم ترمز به صورت اتوماتیک وارد مدار شود و خودرو را متوقف کند؛ البته فعال بودن این حالت به شرطی است که سرنشینان جلو حتما کمربند ایمنی بسته باشند اما پیشنهاد میکنم این سیستم را به چالش نکشید.

تکنولوژی دیگری که روی این خودرو به کار گرفته شده «Collision Prevention Assist plus» است که در مواقع بسیار ضروری توان صددرصد ترمز را برای توقف کامل استفاده میکند، البته اگر راننده بعد از روشن شدن اخطار قرمز روی صفحه کیلومتر و هشداردهنده صوتی واکنشی نشان نداد، وارد عمل می شود.

Copyright © 2015 - Asrekhodro by Daustany