• فاتح آلپ
  • فاتح آلپ
  • فاتح آلپ
  • فاتح آلپ
  • فاتح آلپ
  • فاتح آلپ
  • فاتح آلپ
  • فاتح آلپ
  • فاتح آلپ
فاتح آلپفاتح آلپفاتح آلپفاتح آلپفاتح آلپفاتح آلپفاتح آلپفاتح آلپفاتح آلپ
مصاحبه‌ای خواندنی با مالک و بازسازی‌کننده جیپ از کشور سوئیس

فاتح آلپ

عصر خودرو- با ورود بزرگ‌ترین و لوکس‌ترین محصول جیپ در سال ۱۹۷۴ معروف به FSJ ا(Full Size Jeep) یکی از برترین محصولات تاریخ این شرکت به جهانیان معرفی شد.

به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، FSJ یا به صورت مختصر SJ اولین نسل خودروهای لوکس و اسپرت جیپ بود که با داشتن اتاقی بزرگ، فرمت سه‌در و پنج‌در، پیشرانه قدرتمند V8، طراحی عضلانی بدنه و گلگیر‌ها، محورهای پهن‌تر، تایرهای بزرگ‌تر، گیربکس اتوماتیک و دستی، گیربکس کمکی قدرتمند و سیستم دو دیفرانسیل پیشرفته به یکی از برترین و پرفروش‌ترین خودروهای دو‌دیفرانسیل جهان بدل شد که مخصوصا نسل اول آن (1982-1974) در ایران و جهان بسیار محبوب است. خودروهای آمریکایی کلاسیک به دلیل تفاوت‌های فنی و ظاهری در آن دوران در بازار اروپا کاربرد و محبوبیت چندانی نداشتند و از این رو یافتن یک نمونه جیپ FSJ در اروپا بسیار دشوار و نادر است. اما در میان این اروپایی‌های خونسرد کم‌حجم پسند افراد خوش‌ذوق و قدرت‌طلبی نیز یافت می‌شوند که در پی خودروهای عضلانی آمریکایی می‌روند. آنچه در ادامه می‌خوانید مصاحبه‌ای اینترنتی با دامینیک فروسارد (Dominique Frossard) سوئدی، مالک و بازسازی‌کننده حرفه‌ای یک دستگاه جیپ چروکی چیف S مدل 1978 است که در میان جیپ‌دوستان ایرانی و سایر شاسی‌بلند‌سواران بین‌المللی در دنیای مجازی اینستاگرام با صفحه Jeepcherokeechief شناخته می‌شود.این خودرو پیش از بازسازی 6هزار دلار قیمت داشت در حالی که قیمت آن بعد از بازسازی به حدود 40هزار دلار رسیده است.

خود را معرفی کنید.
دامینیک فروسارد، متولد 1972 میلادی (45 ساله)، مالک و مدیرعامل فروشگاه جیپ چروکی چیف
(JeepCherokeeChief.com) ساکن سوئیس.
از مشخصات جیپ بازسازی شده خود بگویید.
این جیپ یک چروکی چیف S مدل 1978 مجهز به پیشرانه 5.9 لیتری AMC 360 V8 استاندارد است که از سیستم سوخت‌رسانی کاربراتوری چهار‌دهانه ادلبراک بهره می‌برد و به گیربکس چهار‌سرعته دستی ترمک T177 و گیربکس کمک NP208 و سیستم انتقال نیروی دو‌دیفرانسیل موقت Select Track با قفل پلوس دستی در محور جلو بهره‌ می‌برد. در این خودرو آپشن‌هایی چون کنترل الکترونیکی شیشه عقب، طراحی داخلی آبی لیوایز (Levi’s)، سیستم صوتی و رادیو دو موج AM/FM، فرمان هیدرولیکی و ترمز بوستردار وجود دارد.
کی و چرا مدل FSJ را برای خرید و بازسازی انتخاب کردید؟ تا به حال چه خودروهای دیگری داشته‌اید؟
از دوران کودکی و از سن 10سالگی علاقه بسیاری به این جیپ لوکس داشتم و نقاشی آن را می‌کشیدم. بلافاصله پس از دریافت گواهینامه رانندگی برای خرید یکی از آنها اقدام کردم اما پول کافی برای خرید آن را نداشتم. 20 سال پس از آن در سال 2011 بالاخره موفق به خرید نمونه فعلی شدم. در کنار این جیپ خودروهای دیگری از جمله لندروور دیسکاوری 3 و ب‌ام‌و 330XD را در گاراژ خود دارم. پیش‌تر نیز یک دستگاه فورد ماستنگ فست‌بک مدل 1969 را ‌در تملک داشتم.
چرا در میان سایر برندهای معروف شاسی‌بلندساز چون لندروور و تویوتا برند جیپ را انتخاب کردید؟
از آنجایی که پدرم برای سالیان دراز یک واگونییر مدل 1970 داشت و من شیفته این خودرو بودم اما نداشتن بودجه کافی مرا از خرید یکی از این جیپ‌ها باز می‌داشت تا اینکه در آستانه 40 سالگی و پس از سال‌ها شک و تردید و جست‌و‌جو برای یافتن گزینه مطلوب میان مدل‌های متنوعی از FSJهای موجود در اروپا به این چروکی چیف S مدل 1978 برخوردم که به‌تازگی مورد بازنگری و بازسازی پیشرانه قرار داشت و در جنوب فرانسه برای فروش گذاشته شده بود. این چروکی چیف S ظاهر و باطن مناسبی داشت و ذاتی به مراتب زیباتر و اسپرت‌تر از واگونییر داشت و از این رو ‌برای خرید آن اقدام کردم.
مراحل بازسازی کامل این خودرو چقدر به طول انجامید؟
در ابتدای کار تنها از تعمیرات بخش‌های آسیب‌دیده شروع به کار کردم. پس از برداشتن موکت کف و جوشکاری بخش‌های پوسیده بدنه و تعمیر اساسی و رنگ‌آمیزی مجدد آن ناگهان دریافتم که تنها تعمیر خودرو مرا راضی نمی‌کند. دوست داشتم جیپی بسیار تمیز و سالم داشته باشم و از این رو ایده بازسازی کل خودرو در ذهنم جرقه خورد. به دلیل اینکه دانش کافی در خصوص کارهای تعمیراتی خودرو و نحوه کارکرد قطعات و بخش‌های مختلف داشتم کار بازسازی را آغاز کردم اما در ابتدای کار هیچ ذهنیتی در خصوص چگونگی کار بازسازی و نحوه تامین قطعات نداشتم. با وجود همه حساسیت‌ها و دشواری‌ها کار بازسازی این جیپ به مدت 3 سال معادل 450 ساعت به طول انجامید.
قطعات مورد نیاز برای بازسازی را از کجا تهیه کردید؟ این بازسازی چقدر هزینه در پی داشت؟
بیشتر وقت پروسه بازسازی به جست و جو در فروم‌ و سایت‌های اینترنتی ویژه محصولات جیپ و فروش اینترنتی قطعات خودرو چون ebay.com گذشت تا مطمئن شوم تمامی قطعات مورد نیاز از نوع اصلی و متناسب با سال تولید خودرو باشد. تقریبا 95 درصد قطعات استفاده شده را از ایالات متحده آمریکا وارد کردم و تنها سپرهای فولادی را از هلند خریداری کردم. متاسفانه هیچ قطعه‌ای از این خودرو در اروپا یافت نمی‌شود و تنها برخی سایت‌های معروف و برخی متخصصان برند جیپ در آمریکا به قطعات تخصصی این مدل جیپ دسترسی داشتند. این فرایند طولانی و دشوار معادل 20800 فرانک سوئیس معادل 20 هزار دلار آمریکا هزینه به همراه داشته است.
دشوارترین و لذت‌بخش‌ترین مراحل فرایند بازسازی چه بود؟
کار بازسازی را در گاراژ منزل شخصی خود انجام دادم. از این رو دشوارترین بخش فرایند بازسازی آهن‌کردن شاسی و قیرپاشی مجدد آن بود که به دلیل نداشتن جرثقیل نمی‌توانستم اتاق را از شاسی جدا کنم و تنها راه انجام کار از زیر خودرو بود که بسیار دشوار و طاقت‌فرسا بود. دومین بخش دشوار یافتن قطعات اصلی، سالم و متناسب با سال تولید خودرو بود که تهیه آنها زمان بسیار زیادی از من گرفت. مثلا پس از مدت‌ها جست و جو نتوانستم یک ست کامل از کمربند ایمنی به رنگ آبی برند Levi’s پیدا کنم.
لذت‌بخش‌ترین بخش فرایند بازسازی زمانی بود که تمامی قطعات زیربندی، اتاق و شاسی آماده سوار شدن روی یکدیگر بودند. به هنگام خرید خودرو صفحه‌ای اختصاصی در FaceBook.com راه اندازی‌ کردم و تا پایان فرایند بیش از 2500 عکس از مراحل بازسازی در آن قرار دادم که با استقبال قابل توجه بین‌المللی مواجه شد. از آنجایی که فرایند در گاراژ منزل شخصی خودم انجام گرفت هیچ عجله‌ای به خرج ندادم و کار با آن وسواسی که دوست داشتم به پیش رفت. رنگ خودرو توسط نقاش حرفه‌ای انجام شده و تریم داخلی خودرو نیز به‌صورت سفارشی توسط زین‌ساز انجام گرفته است چرا که هیچ یک در حوزه تخصص من نبود. الباقی قسمت‌ها چون رسوب‌زدایی و رنگ‌آمیزی مجدد تمامی قطعات زیربندی و بازسازی قطعات کرومی را شخصا انجام دادم.
جیپ بازسازی شده را چه مواقعی استفاده می‌کنید؟ دیدگاه و نوع برخورد سایر اروپایی‌ها با این خودرو آمریکایی بازسازی شده چگونه است؟
تقریبا در آخر هر هفته و در فصول خوش آب و هوای سال با جیپ خود به گشت و گذار می‌پردازم. در اروپا علاقه بیشتر مردم به سمت خودروهای ماسل و سواری است و تعداد کسانی که خودرو فول سایز جیپ آن هم از نمونه‌های قدیمی سوار شوند بسیار کم است. بیشتر جیپ‌های موجود در سوئیس از انواع ویلیز بازسازی شده نمونه‌های جنگ جهانی هستند. اما در تقریبا در تمامی گردهمایی‌های خودرویی کلوپ‌های آمریکایی من تنها مالک FSJ هستم و بیشتر علاقه‌مندان و دوستان من آمریکایی‌هایی هستند که از طریق شبکه‌های مجازی نسبت به خودرو من ابراز علاقه می‌کنند.
آیا برای تردد با این جیپ در سوئیس نیاز به رعایت قوانین خاصی است؟
بستگی دارد که خودرو مورد نظر تازه وارد باشد و یا از قبل در کشور موجود بوده باشد. من جیپ خود را از فرانسه خریداری کرده و به سوئیس وارد کردم. از این رو مجبور شدم تا با برقراری تماس با اعضای FIVA (فدراسیون جهانی خودروهای قدیمی) و حصول اطمینان آنها از اصالت و سلامت خودرو گواهینامه مخصوص تردد در کشور سوئیس را دریافت کنم. از این طریق دیگر مشکلی برای تردد با این خودرو در سوئیس وجود ندارد.
درحال حاضر چه فعالیتی در زمینه خودرو دارید؟
در طی فرایند بازسازی جیپ متوجه شدم که قطعات فنی بسیار فراوان و دردسترس هستند اما قطعات تزئیناتی ظاهری بسیار کمیاب و نادر هستند. از این رو تصمیم به تاسیس کمپانی کوچک به نام Jeep Cherokee Chief گرفتم تا قطعات نادر و کمیاب سری خودروهای AMC FSJ چون چروکی چیف، چروکی، واگونییر، گلادیاتور و کایسر که امروزه در بازار وجود ندارند را با کیفیت برتر از نو به مرحله تولید برسانم تا برای پروژه‌های بازسازی در اختیار علاقه‌مندان قرار بگیرد. در حال حاضر دو قطعه در این شرکت به تولید می‌رسد. طلق شفاف چراغ‌ راهنما مربوط به واگونییر مدل 1964-1973 معروف به چشم گربه‌ای که در حدود دو2 دهه است نمونه نو آن در بازار جهانی وجود ندارد و ست چهارتایی ضربه‌گیر سپر جیپ واگونیر است که با کیفیت بسیار بالا در حد کیفیت خط تولید تولید می‌شود که در حدود 160 تا 180 دلار آمریکا قیمت دارند. قطعات تولیدی این شرکت به آمریکا نیز صادر می‌شود.

Copyright © 2015 - Asrekhodro by Daustany