• الماس برنده
  • الماس برنده
  • الماس برنده
الماس برندهالماس برندهالماس برنده
تازه‌ترین ساخته میتسوبیشی، هیایوی تازه بازار داغ کراس‌اوور‌های وارداتی

الماس برنده

عصر خودرو: نمایشگاه بین‌المللی خودرو ژنو، امسال محل رونمایی از کراس‌اوور جدیدی است که نه‌تنها برای اولین‌بار، تصویر واضح خط‌مشی تازه طراحان میتسوبیشی در فُرم دادن به نسل آتی ساخته‌های قد کشیده این خودروساز ژاپنی را به تصویر می‌کشد، بلکه نقطه آغاز خانه‌تکانی گسترده در گستره کراس‌اوور‌ها و SUV‌های ساخت میتسوبیشی نیز هست. مهم‌تر اینکه به فاصله کوتاهی از اولین رونمایی رسمی در ژنو، شاهد عرضه آن در کشورمان توسط آرین موتور، نماینده رسمی میتسوبیشی ژاپن در ایران خواهیم بود. بر اساس شنیده ها این مدل جدید احتمالا از آبان یا آذر ۹۶ توسط آرین موتور به بازار ایران عرضه خواهد شد.

0

نویسنده: مجید رقیبی

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، Eclipse که در فرهنگ زبان فارسی، همنشین خورشیدگرفتگی یا همان خسوف می‌شود، نامی است که میتسوبیشی برای اولین بار در سال 1989 ‌روی نژادی هیجان‌آفرین از کوپه و کانورتیبل‌های اسپرت کامپکت خود گذاشت. این نژاد، در 4 نسل به تولید رسید تا اینکه اواسط تابستان 1390، آخرین اکلیپس (شاسی شماره 906.876) با رنگ بدنه سیاه کالاپانا از خط تولید میتسوبیشی خارج شد. حال به فاصله کمتر از 6سال، میتسوبیشی بار دیگر نام هیجان‌آفرین اکلیپس را احیا‌ کرده؛ البته این بار با پسوند کراس، برای کراس‌اووری کامپکت با استایلی کوپه‌مانند که از نظر ابعادی، بین کراس‌اوور کامپکت ASX و کراس‌اوور میدسایز اوتلندر قرار می‌گیرد.

پُشت یک سپر دینامیک
اکلیپس کراس اگرچه همچون ASX،‌ روی دو محور به فاصله 2.670 میلی‌متر معماری شده اما ابعاد 4.405×1.805×1.685 میلی‌متر آن، نشان از افزایش 110 میلی‌متری در طول، 35 میلی‌متر پهنای بیشتر و 60 میلی‌متر قد بُلند‌تر به نسبت کراس‌اوور کامپکت میتسوبیشی است. اما آنچه که بیشتر از این ابعاد به نسبت بزرگ‌تر، اکلیپس کراس را از هم‌خانواده عادی‌اش متمایز می‌سازد، بهره‌مندی از فلسفه طراحی تازه و به‌مراتب دینامیک‌تر میتسوبیشی است که تنها رگه‌هایی از آن، پیش‌تر در چهره فیس‌لیفت 2016 اوتلندر و ASX تزریق شده است. هویت‌بخش چهره اکلیپس کراس، امضای طراحی جدید میتسوبیشی، موسوم به سپر دینامیک است که در اصل، اشاره به شکل محافظت‌کننده و سپر‌مانند مجموعه جلوپنجره و قاب‌بندی کرومی خیره‌کننده اطراف آن دارد‌ و برای هرچه رُعب‌آور‌تر جلوه دادن این سپر دفاعی، مِه‌شکن‌های گودرفته در طرفین و گارد‌های طرح فلز افسار‌مانند در زیر پوزه طراحی شده است.
ترکیب این چهره خشن و مُصمم با قالب اتاق گوه‌ای شکل (از نیمرُخ)، کاراکتر‌لاین بُرِشی امتداد یافته تا چراغ‌های H-یا بهتر بگوییم، X اغراق‌شده-شکل به ظاهر یکپارچه عقب، شیب رو به جلو مهیج شیشه عقب دوتکه و اوورهنگ (پیش‌آمدگی)‌های کوتاه جلو و عقب است که ژستی اینچنین دینامیک و بی‌محابا به ساخته قد‌کشیده جدید میتسوبیشی داده است. در این بین، برای هرچه تنومند‌تر یا به عبارت دیگر، اسپرتی‌تر جلوه دادن پیکره، شانه چرخ‌ها نیز کمی پُف کرده و به‌ظاهر بیرون‌زده از قالب کلی بدنه فُرم گرفته‌اند. در واقع از فرم‌های بدنه گرفته تا عناصر نورپردازی، سعی طراحان میتسوبیشی بر این بوده که یک هماهنگی بصری دینامیک و مهیج بین تمامی عناصر طراحی ایجاد کنند. با اکلیپس کراس، میتسوبیشی یک رنگ سُرخ جدید نیز به پالت رنگ‌های بدنه اضافه کرده که با کشیدن یک لایه قرمز نیمه شفاف و سپس یک لایه شفاف روی رنگ اصلی ایجاد شده، عمق رنگ خیره‌کننده‌ای به بدنه می‌دهد.

همنشینی هیجان، راحتی و مدرنیته
در طراحی کابین، با استفاده از عناصر طرح آلومینیوم خطی در افق و ارتفاع‌ و ترکیب آنها با حس تنومندانگارانه عناصری همچون کنسول میانی پهن، سعی در اغراق بصری در عرض و ارتفاع کابین در جهت جادار‌تر جلوه‌دادن آن شده. در ضمن، تضاد بصری عناصر طرح فلز با سیاهی متریال و پوشش‌های کابین نیز به نوعی، تلاشی است در جهت القای حس اسپرتی و دینامیک‌بودن. برای راحتی و انعطاف‌پذیری هرچه بیشتر این محیط، ردیف عقب صندلی‌ها در کنار قابلیت تا‌شو به نسبت 60:40، قابلیت تنظیم فاصله طول با صندلی جلو و تنظیم زاویه پشتی را نیز دارد. نمایشگر تبلت‌مانند ایستاده هم که گویی از دل پانل سیاه براق مرکز داشبورد بیرون زده، در کنار امکان نمایش اطلاعات عملکردی ضروری ‌روی تلق شیشه‌ای تعبیه‌شده بین شیشه جلو و آفتابگیر نمایشگر‌های پُشت فرمان (HeadUP Display)، مدرنیته را به فرمول شکل‌دهی به کابین اکلیپس کراس اضافه کرده است.
سیستم اطلاعات و سرگرمی اکلیپس کراس، موسوم به Smartphone Link Display Audio، دارای پد کنترلگر لمسی تعبیه شده ‌روی کنسول میانی است که در کنار هدآپ‌دیسپلی، امکان بررسی و کنترل ایمن و کم‌دردسر‌تر کاربری‌های متعدد را به راننده می‌دهد‌ و به لطف بهره‌مندی از رابط‌های کاربری اندروید و iOS، راننده می‌تواند گوشی هوشمند خود را به Smartphone Link Display Audio متصل کرده، از طریق فرامین صوتی و یا نمایشگر لمسی این سیستم، به قابلیت‌هایی همچون برقراری تماس یا پاسخگویی به آن، مسیریابی اینترنتی، ارسال و دریافت پیام و یا اجرای فایل‌های موسیقی دسترسی داشته باشند.
هرچند هنوز جزئیاتی در این مورد منتشر نشده اما در شرایطی که ASX نیز یک رده پایین تر، در مجهز‌ترین مدل دارای امکاناتی همچون کروزکنترل، صندلی‌های برقی پوشش یافته با چرم، ورود و استارت بدون کلید، سانروف پانورامیک، پخش پریمیوم راکفورد فاسگِیت با 9 بلندگو، اتصال بلوتوث، تشخیص فرامین صوتی، دوربین دید عقب، برف‌پاک‌‌کُن‌های مجهز به حسگر باران، ایربگ‌های جلو، جانبی جلو و زانوی راننده و پرده‌ای، سیستم کنترل پایداری پویا، ABS+EBD+BA و حسگر‌های همیار پارک است، انتظار لیست کامل‌تری از امکانات ایمنی و رفاهی برای اکلیپس کراس می‌رود.

با یک دینامیک سواری مُهیج
سوار بر نسخه تقویت و سبک‌سازی شده پلت‌فرم ASX، اکلیپس کراس در حالی دارای فنربندی پیچیده و پیشرفته چند اتصالی در محور عقب است که اکثر رقبا، از پیکربندی ابتدایی و ارزان‌قیمت‌تر فنر لول بهره می‌برند. برای ارتقای فرمان‌پذیری، میتسوبیشی سیستم فرمانی سریع و پاسخگو ‌روی خودرو نصب کرده اما بی‌شک اصلی‌ترین برگ برنده اکلیپس در این بخش، سیستم چهار چرخ محرک با کنترل الکترونیکی آن است که بسته به حالت سواری و شرایط مسیر، مناسب‌ترین حجم گشتاور ممکن را در چرخ‌های عقب توزیع می‌کند. این سیستم هوشمند موسوم به Super All-Wheel Control یا به اختصار، S-AWC، سیستم توزیع گشتاور متغیر ترمز‌محور میتسوبیشی، یعنی Active Yaw Control را نیز در قالب خود دارد که در مسیر‌های لغزنده، مانورپذیری ایمن‌تر و دقیق‌تری به اکلیپس کراس می‌دهد. البته در این بین، تهمیداتی که در جهت افزایش استحکام پیچشی و کنترل حداکثری تکان‌های بدنه نیز صورت گرفته که کمک شایانی به پایداری بالا و فرمان‌پذیری بهینه خودرو در سواری‌های سریع خواهد کرد. میتسوبیشی 2 پیشرانه برای اکلیپس کراس در نظر گرفته که عبارتند از یک واحد 2.2 لیتری متصل به گیربکس 8 سرعته اتومات جدید و یک واحد 1.5 لیتری توربو بنزینی که به گیربکس CVT با شبیه‌ساز تعویض دستی 8 سرعته در حالت سواری اسپرت متصل است. طبیعی است که آرین‌موتور، گزینه بنزینی را برای عرضه در ایران انتخاب کرده است. هنوز اطلاعات فنی از خروجی این پیشرانه‌ها منتشر نشده، اما واحد توربودیزل، در اصل نسخه بهینه‌سازی شده موتور اوتلندر است که 148 اسب‌بخار قدرت و 380 نیوتن‌متر گشتاور بیشینه تولید می‌کند. در مورد واحد 1.5 لیتری توربو هم در پروسه تست‌های پیش‌تولید، منابعی بیشینه گشتاور آن را بیش از 200 نیوتن‌متر عنوان کرده‌اند که برای خودرویی با این ابعاد و وزن، نیروی محرکه کارآمد و مناسبی می‌تواند باشد.

جادوی الماس در بازاری پرهیاهو
96 سال پرهیاهویی برای بازار کراس‌اوور‌های کامپکت وارداتی خواهد بود. این بازار، در حال حاضر نیز در حضور میتسوبیشی ASX، نسل جدید کیا اسپورتیج و هیوندای توسان، MG GS و سانگ‌یانگ نیوتیوولی، تنوع خوبی برای خریداران بالقوه دارد اما با ورود نام‌های تازه در سال 96، از جمله نیسان قشقایی و پژو 3008، رقابت داغ‌تر نیز خواهد شد. آنچه که میتسوبیشی اکلیپس از اواسط 96 به این بازار اضافه خواهد کرد، استایل اسپرتی‌تر کراس‌اوور‌های کوپه‌مانند است که قطعا با استقبال گرم بازار، مخصوصا مشتریان خاص‌پسند قرار خواهد گرفت، مشتریانی که به دنبال چیزی متفاوت از آلترناتیو‌های روزمره و تکراری این بازار هستند‌ و در کنار استایل متمایز، لیست بلندبالایی از امکانات ایمنی و رفاهی نیز برای اکلیپس کراس در نظر گرفته می‌شود که قطعا در تصمیم نهایی خریداران تاثیرگذار خواهد بود. در این بین، کیفیت بالای خدمات‌دهی و شبکه فروش آرین‌موتور، شرایط فروش منعطف آن شامل فروش شرایطی با اقساط 12 ماهه بدون بهره یا 24 ماهه با کارمزد پایین و همچنین تخفیف‌هایی که به مناسبت‌های مختلف برای محصولات در نظر می‌گیرد نیز نقطه قوت اکلیپس کراس در مقایسه با رقبا خواهند بود. در مورد قیمت این خودرو نمی توان نظر قطعی داد اما به نظر می‌رسد اکلیپس با قیمتی  نزدیک به همرده های کره ای‌اش نظیر توسان و اسپورتیج به بازار عرضه شود.

Copyright © 2015 - Asrekhodro by Daustany